Critical Learning

Dance film is its own genre, different from dance movies or live dance performances.

Guiding Questions

  • What mediums can be used to show dance? 
  • How does dance film differ from dance movies, recorded performances, and music videos?
  • What techniques are used in film?
  • How are these techniques useful for dance film?  

Questions directrices

  • Quels sont les supports utilisés pour montrer la danse ?
  • En quoi les films de danse diffèrent-ils des films de danse, des performances enregistrées et des vidéos musicales ?
  • Quelles sont les techniques utilisées dans les films ?
  • En quoi ces techniques sont-elles utiles pour les films de danse ?

Learning Goals

At the end of this lesson, students will be able to:

  • define dance film and how it is different from dance movies, music videos or live performance
  • develop criteria to evaluate dance film.

Buts d'apprentissage

A la fin de cette leçon, les élèves seront capables :

  • de définir ce qu'est un film de danse et en quoi il est différent d'un film de danse, d'un clip vidéo ou d'un spectacle vivant
  • de développer des critères d'évaluation des films de danse.

Instructional Components

Readiness

Students should have some previous experience using the critical analysis process to analyze dance works. They should be familiar with the elements of dance.

Terminology // Terminologie

  • Elements of dance // Éléments de la danse
  • Placemat // Napperon

Materials

  • Dance film excerpts
  • Dance movie excerpts
  • A recording of a live dance performance
  • Chart paper
  • Tape
  • Markers
  • Student notebooks
Approximately 10 minutes

Minds On // Esprit en marche

Pause and Ponder

Whole Class > Setting the Context //
Classe entière > Mise en contexte

Have a piece of chart paper on the wall, titled: "Where do we see dance".  Lead a whole class brainstorm. After brainstorming, lead a whole class discussion narrowing in on Dance Film. If the students identify dance film and dance movies, ask them what the difference is between the two. If they don't identify dance film, but do identify movies, music videos or recordings of live dance performances, ask them about dance film.

Affichez au mur une feuille de papier intitulée "Où voit-on de la danse". Organisez une séance de remue-méninges avec l'ensemble de la classe. Après le remue-méninges, dirigez une discussion avec toute la classe en vous concentrant sur les films de danse. Si les élèves identifient les films de danse et les films de danse, demandez-leur quelle est la différence entre les deux. S'iels n'identifient pas de films de danse, mais des films, des vidéos musicales ou des enregistrements de spectacles de danse, demandez-leur ce qu'est un film de danse.

Have they seen it before? Do they think it is the same?  What is the difference? At the end of the discussion introduce the lesson. "Today we will be looking at the medium of dance film and we will create a definition and a criteria for evaluating dance film."  

L'ont-iels déjà vu ? Pensent-iels que c'est la même chose ?  Quelle est la différence ? À la fin de la discussion, introduisez la leçon. "Aujourd'hui, nous allons nous pencher sur les films de danse et nous allons élaborer une définition et des critères d'évaluation des films de danse.

Assessment for Learning (AfL)

Do a diagnostic assessment of students knowledge of dance film during whole class brainstorming and discussion.
Assess students criteria for evaluating dance film.

Differentiation (DI)

Apply teaching strategies as necessary to encourage student participation in class discussion, and group work. Provide graphic organizers as needed to assist students to create written lists and to give verbal feedback,

Quick Tip

Create a list of criteria before the lesson based on the examples that you have chosen. If the students are having difficulty identifying criteria for evaluation pause the film at predetermined points and prompt discussion.

Link and Layer

Link the questioning to the students previous work on composition, performance and stagecraft, including the elements of dance. 

Hyperlinks in the Lesson

Kaeja films has several dance film trailers posted at https://www.kaeja.org/film .  These films are available for purchase for institutional use.

Other sources include:

Festival Des Arts
https://festivaldesarts.ca/en/spectacle/festival-international-de-courts-films-de-danse-2021/

dance: made in canada
https://dancemadeincanada.ca/festival/2023-dmic/
 

National Film Board of Canada/Office national du film du Canada (NFB/ONF)
https://www.nfb.ca/playlist/dance-and-film-nfb/
https://www.nfb.ca/channels/dance-films/

Sources for information on dance film techniques: 

Dance Film Techniques: Angles, Shots & Movement (Youtube)

https://normantaylordotorg.wordpress.com/dance-film/

https://flatpackfestival.org.uk/news/screen-dance/

Approximately 120 minutes

Action!

Whole Class > Viewing Dance

Show students an excerpt of a dance film, a dance movie and a dance performance recording. 

Possible Example for Dance Film: Any film by Kaeja Films. (see hyperlinks).
Possible Example for Dance Movie: Any recent mainstream dance movie, ie. Step Up, Save the Last Dance.
Possible Example of Dance Performance Recording: Any dance that was intended for a live audience but was recorded. 
 

Small Group > Place mat //
Petit groupe > Napperon

Put students in groups of four with a place mat.

Répartissez les élèves par groupes de quatre et munissez-vous d'un set de table.

Pose the question: "How are the dance films different from dance movies, dance performance recordings?"

Posez la question suivante : "En quoi les films de danse sont-ils différents des films de danse, des enregistrements de spectacles de danse ?"

Ask each student to write his/her own ideas in one section. Once each student has filled their own section of the place mat, ask them to share their ideas with their group. In each group students will circle any ideas that are common between sections, using these common ideas, ask groups to answer the question and fill in their answer in the centre of the place mat. Have each group share their responses with the class. From these answers, create a definition for Dance Film. Post the place mats on the wall for future lessons.

Demandez à chaque élève d'écrire ses propres idées dans une section. Une fois que chaque élève a rempli sa propre section du set de table, demandez-lui de partager ses idées avec son groupe. Dans chaque groupe, les élèves entourent les idées communes aux différentes sections. À partir de ces idées communes, demandez aux groupes de répondre à la question et d'inscrire leur réponse au centre du set de table. Demandez à chaque groupe de partager ses réponses avec la classe. À partir de ces réponses, créez une définition du film de danse. Affichez les sets de table sur le mur pour les prochaines leçons.

Whole Class > Quote //
Toute la classe > Citation

After hearing the definition that the class created, share the following quote from the Kaeja website: When referring to Kaeja Films "the final artistic invention is a new choreographic creation that guides what the viewer watches, creating an intimate experience between dancer and spectator.The medium of film allows the choreographer/director to create a unique performance determined by the camera's gaze."  Ask the class to respond to that quote. 

Prompt: Did any of the ideas in the quote come up in their definitions?    

Après avoir entendu la définition créée par la classe, partagez la citation suivante tirée du site web de Kaeja : En ce qui concerne les films Kaeja, "l'invention artistique finale est une nouvelle création chorégraphique qui guide ce que le spectateur regarde, créant ainsi une expérience intime entre le danseur et le spectateur.  Demandez à la classe de réagir à cette citation.

Invitation : L'une des idées de la citation a-t-elle été évoquée dans leurs définitions ?   

Introduce the basics of film techniques. Use various sources depending on the students experiences with film. (See hyperlinks for suggested resources). Review the techniques with the class, what moods do they create? 

Présentez les bases des techniques cinématographiques. Utilisez diverses sources en fonction de l'expérience des élèves en matière de cinéma. (Voir les hyperliens pour les ressources suggérées). Passez en revue les techniques avec la classe : quelles ambiances créent-elles ?

Whole Class > Viewing Dance Film //
Classe entière > Visionner un film sur la danse

Watch more excerpts from dance films. (See hyperlinks). This time, ask each student to write a list of criteria to evaluate dance film.

Prompt: Think about the film techniques and choreographic choices that are effective?

Visionner d'autres extraits de films de danse. (Voir les hyperliens). Cette fois, demandez à chaque élève de rédiger une liste de critères d'évaluation des films de danse.

Invitation : Pensez aux techniques cinématographiques et aux choix chorégraphiques qui sont efficaces ?

Approximately 15 minutes

Consolidation

Whole Class > Creating Criteria

After viewing the dance films and creating individual lists of criteria, gather the students in front of another piece of chart paper. Use a student volunteer(s) to be the recorder(s). Students will give the criteria from their lists to make a master, Criteria for Evaluating Dance Film List // Critères d'évaluation de la liste des films de danse.