An exercise that highlights the importance of focus and isolating and listening when on stage. It involves some simple group singing.

Instructions

  • One student is asked to leave the room.  While the student waits outside, the class chooses a four syllable word (ex. 'Motivation' - mo-tiv-a-tion).
  • Once the word has been chosen, create four groups of three.  Each group is assigned one syllable
    • Group 1 - Mo
    • Group 2 - Tiv
    • Group 3 - A
    • Group 4 - Tion 
  • Un élève est invité à quitter la salle.  Pendant qu'iel attend à l'extérieur, la classe choisit un mot de quatre syllabes (par exemple, « Motivation » - mo-tiv-a-tion).
  • Une fois le mot choisi, créez quatre groupes de trois.  Chaque groupe se voit attribuer une syllabe
    • Groupe 1 - Mo
    • Groupe 2 - TivGroupe 3 - A
    • Groupe 4 - Tion 

Next, provide the groups with a well known, sing-song melody ('Happy Birthday'; 'Twinkle Twinkle'; 'Baa Baa Black Sheep').  Explain that each group will sing the chosen melody (let's use 'Happy Birthday'), but each word will be replaced with their assigned syllable.  So, for example, group one would begin with 'Mo mo mo mo mo mo'. 

Ensuite, donnez aux groupes une mélodie bien connue à chanter (« Joyeux anniversaire » ; « Frère Jacques » ; « Alouette »).  Expliquez que chaque groupe chantera la mélodie choisie (par exemple, « Joyeux anniversaire »), mais que chaque mot sera remplacé par la syllabe qui lui a été attribuée.  Ainsi, par exemple, le groupe 1 commencera par « Mo mo mo mo mo mo mo ». 

  • Groups 1, 2, 3 and 4 sing their syllables at the same time and the student in the hallway is brought back in to the class.
  • They must walk from group to group, isolate their listening, and identify the syllables being sung by each group.
  • Once they think they have identified each syllable, they must unscramble the jumble in their head and identify what the chosen word is. Often, as they sound out the syllables, they begin saying the word and do not even know it.
  • Once the word is identified, congratulate the students for their effort, and choose a new student to leave the room.
  • Les groupes 1, 2, 3 et 4 chantent leurs syllabes en même temps et l'élève dans le couloir est ramené dans la classe.
  • Iel doit passer d'un groupe à l'autre, isoler son écoute et identifier les syllabes chantées par chaque groupe.
  • Une fois qu'iel pense avoir identifié chaque syllabe, iel doit démêler l'écheveau dans sa tête et identifier le mot choisi.  Souvent, en prononçant les syllabes, iels commencent à dire le mot sans même le savoir.
  • Une fois le mot identifié, félicitez les élèves pour leur effort et choisissez un nouvel élève qui quittera la salle.

Variation / Variante

  • The game can be simplified by using fewer syllables.
  • For example, if studying compound words, have two groups of three, and assign each one part of the compound word (Group 1 - 'Snow'; Group 2 - 'Man' or Group 1 - 'Gold'; Group 2 - 'Fish').
  • Le jeu peut être simplifié en utilisant moins de syllabes.
  • Par exemple, si vous étudiez des mots composés, faites deux groupes de trois et attribuez à chacun une partie du mot composé (Groupe 1 - « Porte » ; Groupe 2 - « clé » ou Groupe 1 - « Rouge » ; Groupe 2 - « gorge »).

Things to Consider:

  • Try to ensure that the four groups continue singing throughout the exercise.  As the student tries to decipher the word, the constant singing acts as a great distraction that the student must learn to cope with.
  • If you have a smaller class, four groups of two, or even four brave solo singers will work just fine.
  • If the student is really struggling, rearrange the groups into the correct, sequential order, and tell the student which group to start with and where to travel next.