In the classroom: one child (the gardener) stands at the back of the play area with his or her back turned. The other students form a line at the other end of the classroom, shoulder to shoulder.

  • When the gardener's back is turned, we can walk (quietly)- when his back is turned, students must freeze.
  • The gardener chooses a student and asks the question: "What are you doing in my garden?"
  • Student offers an excuse, ex: "I threw my ball over the fence."

The gardener chooses whether to accept this excuse: "Okay, you can stay," or, if he rejects it: "You do this all the time and it hurts my garden - go back to the start."

  • The gardener can continue to ask questions of two or three people as he faces the group. Then, when he back, the children can move behind him again. move behind him.
  • The first player to move past the gardener's space wins and becomes the new gardener.
  • Online variation - A reminder to students: we play to have fun, not to win. The class can create the structure of the game online; e.g., after listening to 5 excuses, the gardener can choose which one he accepts. The class can discuss together why the apology was good/what made a character captivating/interesting.

////

En classe: un enfant (le jardinier) se tient au fond de l’espace de jeu, le dos tourné. Les autres élèves forment une ligne à l’autre bout de la classe, épaule contre épaule.

  • Quand le jardinier a le dos tourné, on peut marcher (tranquillement) – quand il tourne le dos, les élèves doivent se figer.
  • Le jardinier choisit un élève et lui pose la question: « Qu’est-ce que tu fais dans mon jardin? »
  • L’élève propose un excuse, ex: « J’ai lancé mon ballon par-dessus la clôture. »
  • Le jardinier choisit s’il accepte cette excuse: « D’accord, tu peux rester, » ou, s’il la rejette: « Tu fais ça tout le temps et cela nuit à mon jardin – retourne au départ. »
  • Le jardinier peut continuer à poser des questions à deux ou trois personnes pendant qu’il fait face au groupe. Puis, quand il retourne son dos, les enfants peuvent à nouveau se mettre en mouvement derrière lui.
  • Le premier joueur qui dépasse l’espace du jardinier gagne et devient le nouveau jardinier.
  • Variation en ligne - Un rappel pour les élèves: on joue pour s’amuser, pas pour gagner. La classe peut créer la structure du jeu en ligne; ex: après avoir écouté 5 excuses, le jardinier pourra choisir celle qu’il accepte. La classe peut discuter ensemble pourquoi l’excuse était bonne/ qu’est-ce qui a rendu un personnage captivant/ intéressant.