Big Idea // La Grande Idée
Young children have an innate openness to artistic activities.
Les jeunes enfants ont une capacité innée à faire des activités artistiques.
Learning Goals // Buts d'apprentissage
By the end of this lesson, students will
- begin to explore the creative process in a safe environment
- begin to develop a vocabulary for movement by exploring the elements of dance
- explore how animals move in different ways and how humans can be inspired to move like animals
- explore the structures of mirroring and flocking as a small and large group
À la fin de cette leçon, les élèves commenceront à
- explorer le processus créatif dans un environnement sain et sauf.
- développer un vocabulaire pour le mouvement en explorant les éléments de la danse
- explorer les différentes façons dont les animaux se déplacent et comment les humains peuvent être inspirés à se déplacer comme les animaux
- explorer les structures de la 'technique du miroir' et 'du flocage' en petit et grand groupe.
Terminology / Terminologie
- Elements of Dance // Élements de danse
- Mirroring // Miroir (réflexion du geste)
- Flocking // Flocage
- Knowledge building circle // Cercle de connaissances
- Level // Niveaux
- Energy (sustained, light, sudden, sharp) // Énergie (soutenu, léger, soudaine, vive)
- Personal space // Espace personnel
Materials // Matériaux
-
Picture books about how animals move. Examples include but are not limited to: // Utilisez ces ouvrages ci-dessus (en anglais) pour faire une promenade en images racontée par l'enseignant comme lecture partagée :
- Step Gently Out by Helen Frost
- Animal Boogie by Debbie Harter and Fred Penner
- Bugs On The Move by Charlotte Guillain
- Animals Move Like This by Bobbie Kalman
- Ganeri A. & Taylor K. (1992). Les animaux se déplacent. Éditions Gamma ; Héritage.
- Zommer Y. & Taylor B. (2018). Nos incroyables animaux marins. Glénat jeunesse.
- Picture cards or photographs of many different animals
- Camera, iPad or video recorder - optional
A note of caution.... // Attention....
Dance play is a fragile thing, prone to falling apart if it’s too closely followed. Children value the attention of adults but they can also abandon their play when they feel that adults are asking too many questions or are getting too involved. It is critical that teachers make documentation (photography, transcribing dialogue) part of their everyday classroom routine so that it is unremarkable and that, whenever possible, they not interrupt children’s play. In the Reggio Children book, Dialogue with Places, the educators share how the children’s enthusiasm for dance creation died when the adults pushed them to create a formal, choreographed dance. There is a real risk that too much direct instruction can suck the magic out of dance play.
Le jeu de danse est une chose fragile, susceptible de s'effondrer s'il est suivi de trop près. Les enfants apprécient l'attention des adultes, mais ils peuvent aussi abandonner leur jeu s'ils ont l'impression que les adultes posent trop de questions ou s'impliquent trop. Il est essentiel que les enseignants insèrent la documentation (photographie, transcription des dialogues) dans la routine quotidienne de la classe (afin qu'elle soit banale) et que, dans la mesure du possible, ils n'interrompent pas le jeu des enfants.