Critical Learning // Apprentissage essentiel
- The body can make a wide variety of shapes while moving in space.
- Dance movements create spatial relationships with others.
- Le corps peut prendre une grande variété de formes en se déplaçant dans l'espace.
- Les mouvements de danse créent des interactions spatiales avec les autres.
Guiding Questions // Questions directrices
- Can you identify different shapes in simple movement patterns?
- Can you use those shapes with different body parts?
- How can those shapes and movements connect to others while you are dancing?
- Pouvez-vous identifier différentes formes dans des mouvements simples ?
- Pouvez-vous utiliser ces formes avec différentes parties du corps ?
- Comment ces formes et ces mouvements peuvent-ils s'associer à d'autres en dansant ?
Learning Goals // Buts d'apprentissage
At the end of this lesson students will be able to:
- Show that they can identify a variety of shapes in movement explorations
- Show that they can use various body parts to explore a variety of shapes in space
- Show that they have reflected on similarities and differences between various group dances.
À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de :
- de montrer qu'ils peuvent identifier une variété de formes lors d'explorations en mouvement
- de montrer qu'ils peuvent utiliser différentes parties du corps pour explorer une variété de formes dans l'espace
- de montrer qu'ils ont réfléchi aux ressemblances et aux différences entre diverses danses de groupe.
Instructional Components
Readiness
Students should know basic geometric shapes
Terminology // Terminologie
- 2 stars and a wish // deux étoiles et un souhait
Materials
- Anchor chart from Lesson One which displays various lines made by students on Post-it notes
- Various 2-D geometric manipulatives
Approximately 20 minutes
Minds On // Esprit en marche |
Pause and Ponder |
Whole Class > Creating a Machine // Classe entière > Créer une machineBrainstorm with students different things they hear in the classroom throughout the day. Prompt students by having them think and share with peers:
Faites un remue-méninges avec les élèves sur les différentes choses qu'ils entendent dans la salle de classe au cours de la journée. Encouragez les élèves en leur demandant de réfléchir et de partager avec leurs camarades :
Ask students to identify shapes in these words/sayings/sounds that they brainstormed. Explain that they will be creating a human machine using only their bodies and voices. Demandez aux élèves d'identifier les formes dans les mots, les paroles et les sons qu'ils ont trouvés lors du remue-méninges. Expliquez-leur qu'ils vont créer une machine humaine en utilisant uniquement leur corps et leur voix. Invite a student to begin by making a sound or calling out a word that they hear in the classroom throughout the day as well as making a repetitious movement to go with it. Give suggestions such as moving an arm up and down rhythmically. Invite students to join in one at a time when they feel comfortable doing so by attaching themselves to someone else in the machine and adding their own movement and sound. Continue until the entire group is inter-connected and moving in many ways, making many sounds. Set up a signal beforehand to suggest to students when their machine should begin winding down and turning off. Invitez un élève à commencer par émettre un son ou à prononcer un mot qu'il entend dans la classe tout au long de la journée et à faire un mouvement répétitif pour l'accompagner. Donnez des suggestions, par exemple bouger un bras de haut en bas en rythme. Invitez les élèves à se joindre au groupe un par un lorsqu'ils se sentent à l'aise en s'attachant à quelqu'un d'autre dans la machine et en ajoutant leur propre mouvement et leur propre son. Continuez jusqu'à ce que tout le groupe soit interconnecté et bouge de différentes manières, en produisant de nombreux sons. Préparez à l'avance un signal pour indiquer aux élèves le moment où leur machine doit commencer à s'éteindre. As students are joining the machine, ask them to consider using a variety of body parts, such as: their elbow, knee, nose, shoulder etc. Lorsque les élèves rejoignent la machine, demandez-leur d'envisager d'utiliser diverses parties de leur corps, telles que le coude, le genou, le nez, l'épaule, etc. |
Assessment for Learning (AfL)Observe students who are more comfortable moving as opposed to using voice and vice versaCheck for understanding of "machines" and machine mechanisms Guide brainstorming of potential sounds/words within groups Assessment as Learning (AaL)Self-reflection using two stars and a wish strategy. Differentiation (DI)Anchor chart may be created for shapes after machine activity. Draw and label each shape. 2D manipulative shapes can be displayed to help students identify possible shapes in movement. Two stars and a wish self assessment can be completed in groups rather than individually and can be done orally or in writing. Quick TipUse the Think/Pair/Share strategy to encourage more active participation among all students. Students can be put in smaller groupings if needed. Encourage brainstorming between individual groups for sounds/words before beginning their movement patterns. Link and LayerMathematics: Geometry and Spatial Sense, identify 2D shapes Science and Technology: Understanding Structures and Mechanisms |
Approximately 20 minutes
Action! |
|
Whole Class > Creating School Machines //
|
|
Approximately 15 minutes
Consolidation |
|
Whole Class > Reflection //
|