Critical Learning // Apprentissage essentiel

Everyday gestures can become dance pieces by manipulating the shape and pathway used.

Les gestes quotidiens peuvent devenir des pièces de danse en manipulant la forme et le trajet utilisés.

Guiding Questions // Questions directrices

  • How does your particular gesture change each time a different combination of pathway and shape are used?
  • Comment votre geste change-t-il à chaque fois qu'une combinaison différente de trajets et de formes est utilisée ?

Learning Goals // Buts d'apprentissage

At the end of this lesson student will be able to:

  • Show that they understand how using various pathways with shapes can change the way given movements are communicated

À la fin de cette leçon, l'élève sera capable de :

  • de montrer qu'il comprend comment l'utilisation de différentes voies avec des formes peut changer la façon dont des mouvements donnés sont communiqués.

Instructional Components

Readiness

Students require exposure to the previous dance lessons 1 and 2 in this unit in order to be successful in this lesson. Students will have practised identifying and using pathways and shapes in their previous movement explorations.

A diagnostic activity for warm up will be used to check for understanding of pathways and shapes.

Terminology // Terminologie

  • Pathways // Trajets
  • Gesture // Gestes

Materials

  • Anchor charts from lesson 1: favourite activities
  • Post It note chart of lines
  • 2D shape manipulatives
  • 8 sheets of 8 1/2 by 11 blank paper
  • Markers or pencils
Approximately 10 minutes

Minds On // Esprit en marche

Pause and Ponder

Whole Class > Warm up Activity // Toute la classe > Activité de réchauffement

(adapted from Pathways Health and Physical Education Grade 2, York Region Catholic District School Board)

Guide the class in a movement exploration warm up by using one body part at a time (e.g.: knees, head, elbow, hip, stomach, finger, toes, nose etc.) Students are to move with that body part as you call out different shapes which they need to then create with that body part (bent, twisted, stretched, curved, angled etc.) Begin to introduce different pathways (straight, curved, jagged, circular) that they need to move in along with a chosen body part.

Guidez la classe dans un réchauffement d'exploration des mouvements en utilisant une partie du corps à la fois (par exemple : les genoux, la tête, le coude, la hanche, l'estomac, les doigts, les orteils, le nez, etc. Les élèves doivent bouger avec cette partie du corps pendant que vous énoncez différentes formes qu'ils doivent ensuite créer avec cette partie du corps (pliée, tordue, étirée, courbée, angulaire, etc.) Commencez à présenter différents chemins (droit, courbé, irrégulier, circulaire) qu'ils doivent emprunter avec une partie du corps choisie.

Whole Class > Review //
Toute la classe > Révision

Review both anchor charts from lesson one: favourite playground games and various lines (pathways) and have them up for viewing

Réviser les deux tableaux de la première leçon : les jeux préférés de la cour de récréation et les différentes lignes (chemins) et les afficher.

Small Group > Creating Shapes and Pathways //
Petits groupes > Création de formes et de chemins

Divide the class into 4 groups and provide each group with 2 pieces of blank 8 1/2 x 11 paper and a writing tool. Students decide as a group to draw 1 shape on 1 piece of paper and 1 pathway (line) on the other. Students are to draw only 1 shape on their sheet (a geometric shape or a body shape such as bent, curved, twisted, straight). Assign students a corner in the room and direct them to go there and place their 2 sheets of paper in their corner.

Divisez la classe en quatre groupes et fournissez à chacun d'eux deux feuilles de papier 8 1/2 x 11 et un outil d'écriture. Les élèves décident en groupe de dessiner une forme sur une feuille de papier et un chemin (une ligne) sur l'autre. Les élèves ne doivent dessiner qu'une seule forme sur leur feuille (une forme géométrique ou une forme corporelle telle que courbée, incurvée, tordue, droite). Choisissez un coin de la pièce et demandez aux élèves de s'y rendre et d'y placer leurs deux feuilles de papier.

Assessment for Learning (AfL)

Observe students' understanding of pathways and shapes in movement during the warm up activity

Circulate to ensure students are on task and completing their 2 sheets for the centres

Challenge students to use pathways and shapes that would seem least likely to be combined or explored

Side coach students to also make their movements bigger, smaller, quicker, slower

Assessment as Learning (AaL)

Students will self-assess using two stars and a wish strategy

Differentiation (DI)

You can create smaller groupings and more centres
Provide visuals for certain playground activities/games
Creation and self assessment can be done in partners if needed

Quick Tip
You can develop an anchor chart of activities based around a theme or strand being covered at the time
 
Link and Layer
Various concepts and elements from lessons 1 and 2 are combined in this lesson.
 
Approximately 20 minutes

Action!

Small Group > Exploring a Variety of Shapes and Pathways //
Petit groupe > Explorer une variété de formes et de chemins

(This activity has been adapted from: Creative Dance for All Ages by Anne Green Gilbert)

Direct groups to an assigned corner. Ask students to chose only one playground game or activity from the anchor chart created in lesson 1.

Students will then create a movement inspired by that activity or game. Within their groups, ask them to explore their movement following the posted sheets within their corner combining both the shape and pathway and applying it to their movement. After several minutes, signal for groups to rotate in a clockwise fashion to another corner and repeat the activity with the same playground game/activity originally chosen but with the shape and pathway indicated on the 2 papers posted in their new corner. Repeat until groups have explored each corner in order to experience a variety of pathways and shapes with their chosen movement.

Ask students to sequence their 4 movement phrases together and find a way to end their piece (e.g.: freeze, turn back to the audience etc.)

Dirigez les groupes vers un coin désigné. Demandez aux élèves de choisir un seul jeu ou une seule activité de cour de récréation dans le tableau de référence, créé à la leçon 1.

Les élèves créent ensuite un mouvement inspiré de cette activité ou de ce jeu. Dans leurs groupes, demandez-leur d'explorer leur mouvement en suivant les feuilles affichées dans leur coin, en combinant à la fois la forme et le chemin et en les appliquant à leur mouvement. Après quelques minutes, demandez aux groupes de changer de coin et de répéter l'activité avec le même jeu/activité de l'aire de jeux choisi(e) au départ, mais avec la forme et le parcours indiqués sur les deux feuilles affichées dans leur nouveau coin. Répétez le processus pour que chaque groupe ait le temps d'explorer une variété de chemins et de formes avec le mouvement qu'il a choisi.
Demandez aux élèves de faire une séquence de leurs 4 phrases de mouvement et de trouver un moyen de terminer leur pièce (par exemple : s'arrêter, se retourner vers le public, etc.)


Demandez à chaque groupe de partager sa pièce de danse avec la classe.

Approximately 25 minutes

Consolidation

Small Group > Sharing Dance Pieces // Petit groupe > Partager des pièces de danse

Ask groups to share their movement pieces one at a time with the class.

Partagez les formes observées dans les machines des groupes.  Discutez-en.

Whole Class > Reflection //
Classe entière > Réflexion

Ask the class to reflect on their experience. 

Key Questions for Discussion:
  • How did the different pathways and shapes change the way your movements/gestures were communicated?  
  • Can you give an example of one of them?
  • Which pathway did you find difficult to use with your movement?
  • Which shape did you find difficult to use with your movement?
Questions clées pour la discussion :
  • Comment les différentes voies et formes ont-elles modifié la façon dont vos mouvements/gestes ont été communiqués ?  Expliquez.
  • Pouvez-vous donner un exemple de l'une d'entre elles ?
  • Quelle voie avez-vous trouvé difficile/facile d'utiliser pour votre mouvement ? Pourquoi ?
  • Quelle forme avez-vous trouvé difficile/facile à utiliser dans votre mouvement ? Pourquoi ?

Individual > Reflection //
Individu > Réflexion

Using the two stars and a wish strategy, have students assess themselves on how well they did in using and combining their movement with the different pathways and shapes that were provided for them. They list 2 things they felt they did well on and 1 thing they feel they can work harder on or try and do in the following dance tasks. This can be done orally or in writing.

À l'aide de la stratégie des deux étoiles et d'un vœu, demandez aux élèves de s'évaluer eux-mêmes sur leur capacité d'utiliser et de combiner le mouvement avec les différentes voies et formes qui leur ont été proposées. Ils dressent une liste de deux éléments qu'ils estiment avoir bien réussis et d'un élément qui, selon eux, nécessite plus de temps et d'attention. Cela peut se faire oralement ou par écrit.