Critical Learning // Apprentissage essentiel

The elements of dance can be combined in a variety of ways to create dance pieces.

Les éléments de la danse peuvent être combinés de diverses manières pour créer des pièces de danse.

Guiding Questions // Questions directrices

  • How can you create a human obstacle course which combines a variety of shapes, pathways and movement relationships with each other as they dance through it?
  • Can you explore or dance through a human obstacle course using a variety of shapes, pathways and relationships with other dancers?
  • Comment pouvez-vous créer une course d'obstacles humains qui comprend une variété de formes, de chemins, et de relations de mouvement avec les autres danseurs ?
  • Pouvez-vous explorer ou danser à travers une course d'obstacles humains en utilisant une variété de formes, de chemins, et de rapports avec d'autres danseurs ?

Learning Goals // Buts d'apprentissage

At the end of this lesson students will be able to:

  • Show that they understand how to use a variety of shapes and pathways
  • Show that they understand how to create a distinct beginning and ending in a dance phrase
  • Show that they have reflected on how well their group worked together

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de :

  • de montrer qu'ils comprennent comment utiliser une variété de formes et de chemins
  • de montrer qu'ils comprennent comment créer un début et une fin distincts dans une phrase de danse
  • de montrer qu'ils ont réfléchi à la façon dont leur groupe a travaillé ensemble.

Instructional Components

Readiness

Students require the previous Grade 2 dance lessons (1-4) from this unit in order to complete this lesson. Students will have practised identifying and using pathways and shapes in previous movement explorations from this unit.

A diagnostic activity for warm up will be used to check for understanding of pathways and shapes.

Review the final culminating performance task rubric with the students before beginning the lesson.

Terminology // Terminologie

  • Pathway // Trajets
  • General space // Espace générale
  • Levels // Niveaux
  • Relationship // Relations

Materials

  • Variety of props such as pool noodles, scarves of various lengths, hula hoops etc.
  • Anchor charts from previous dance lessons 
  • Music for warm up and/or possible lesson extension: music with upbeat tempo, music, music with slow tempo, seasonal music, instrumental music, nature sounds 
Approximately 15 minutes

Minds On // Esprit en marche

Pause and Ponder

Whole Class > Warm Up //
Toute la classe > Réchauffement

(This activity is adapted from Pathways Health and Physical Education Grade 2, York Region Catholic District School Board.)

Review various body parts, making shapes and moving in various pathways. Make reference to the anchor charts with pathways and shapes. Have students move around the general space with various body parts leading (e.g.: nose, elbow, toes etc.) Students are to move with that body part as you call out different shapes which they need to then create with that body part. Begin to introduce different pathways that they need to move in along with a chosen body part.

Révisez les différentes parties du corps, les formes qu'elles prennent et les différentes voies qu'elles parcourent. Faites référence aux tableaux avec les chemins et les formes. Demandez aux élèves de se déplacer dans l'espace général avec différentes parties du corps en tête (par exemple, le nez, le coude, les orteils, etc.) Les élèves doivent se déplacer avec cette partie du corps lorsque vous énoncez différentes formes. Ils doivent ensuite créer la forme avec cette partie du corps. Commencez à présenter les différents chemins qu'ils doivent explorer avec la partie du corps qu'ils ont choisie.

Prompt: Can you move in a straight pathway, wiggling your knees? your shoulders? Can your shoulders move in a curved pathway? Can your knees make circular pathways? 

Questions exploratoires : Pouvez-vous vous déplacer en ligne droite, en remuant vos genoux ? vos épaules ? Vos épaules peuvent-elles suivre une ligne courbée ? Vos genoux peuvent-ils effectuer des mouvements circulaires ?

Call out knees, head, elbow, hip, stomach, finger, toes, nose etc. Also mention that they may interact with other dancers if they want. Play music and instruct the students to move freely about the space but when the music is no longer heard they need to freeze in an ending shape to signal an ending.

Mentionnez les genoux, la tête, le coude, la hanche, le ventre, les doigts, les orteils, le nez, etc. Mentionnez également qu'ils peuvent collaborer avec d'autres danseurs s'ils le souhaitent. Jouez de la musique et demandez aux élèves de se déplacer librement dans l'espace, mais lorsque la musique ne se fait plus entendre, ils doivent se figer dans une forme de fin pour indiquer la fin de l'exercice.

Whole Class > Reflection //
Classe entière > Réflexion

Discuss how the students froze in particular shapes and poses to signal an ending.

Discutez et montrez comment les élèves se sont figés dans des formes et des poses particulières pour signaler une fin.

Prompt: Did you freeze in position quickly or slowly? How can the timing of how you freeze in an ending pose effect the dance or movement piece? What other things could one do to signal to the audience that the dance or movement phrase is finished?

Suggestions de discussion : Avez-vous figé votre position rapidement ou lentement ? Comment est-ce que le moment de figer dans une pose finale peut avoir un effet sur la danse ou la pièce de mouvement ? Que pourrait-on faire d'autre pour signaler au spectateur que la phrase de danse ou de mouvement est terminée ?

Assessment for Learning (AfL)

Check for understanding and provide oral feedback on group interactions.

Side coach students to also make their movements bigger, smaller, quicker, slower and to maintain balance when moving.

Side coach movers to explore using levels and shapes with their props.

Take anecdotal notes on how well students work with a variety of partners.

Assessment as Learning (AaL)

Self reflection at the end of the lesson.

Differentiation (DI)

Smaller groups may be necessary depending on class size and class management

Provide a checklist of the criteria that each group needs to meet by reviewing rubric

Quick Tip

Challenge students to use pathways and shapes that would seem least likely to be combined or explored. // Encouragez les élèves à utiliser les chemins et les formes qui semblent les moins probables pour être combinés ou explorés.

Side coach students to also make their movements bigger, smaller, quicker or slower. // Encouragez les élèves à agrandir ou réduire leurs mouvements, à les accélérer ou à les ralentir.

Signal suggestions for movement closure may include a bell, beat of a drum, a given word or sound. // Les signes suggérés pour la fin du mouvement peuvent être une cloche, le battement d'un tambour, un mot, un son, etc.

The obstacle course activity can be extended to having each group of dancers explore every obstacle course before switching roles. // L'activité de la course d'obstacles peut être étendue pour que chaque groupe de danseurs explore chaque course d'obstacles avant de changer de rôle.

Students can share or switch props for further experiences. Have students bring in the props from home for variety. // Les élèves peuvent partager ou échanger les accessoires pour d'autres expériences. Demandez aux élèves d'apporter des accessoires de chez eux pour varier les plaisirs.

Students can add words or sounds when dancing through obstacle courses. // Les élèves peuvent ajouter des mots ou des sons lorsqu'ils dansent sur les chemins des courses.

Link and Layer
Lesson 5 is a culminating activity linking all concepts learned from previous lessons 1 to 4. 
Language: journal writing
Approximately 30 minutes

Action!

Small Group > Creating an Obstacle Course //
Petit groupe > Créer un parcours d'obstacles

(This lesson is adapted from Creative Dance for All Ages by Anne Green Gilbert)

Review anchor charts on shapes and pathways from previous lessons. Divide students into groups of 5 or 6. Have the groups create obstacle courses using their bodies and the provided props (see Materials). Pair up the groups. Have one group create their obstacle course, while the other groups creates movements to navigate the course. Switch roles.

Passez en revue les tableaux d'ancrage sur les formes et les trajets des leçons précédentes. Répartissez les élèves en groupes de 5 ou 6. Demandez aux groupes de créer des parcours d'obstacles en utilisant leur corps et les accessoires fournis (voir Matériel). Former des groupes de deux. Demandez à un groupe de créer sa course d'obstacles, tandis que l'autre groupe crée des mouvements pour naviguer sur la course. Inversez les rôles.

Whole Class > Co-Creating Criteria //
Classe entière > Co-création de critères

Co-create with students a list of success criteria that students will need to meet in the creation of their obstacle course. Criteria might include:

Établissez avec les élèves une liste de critères de réussite que les élèves devront respecter lors de la création de leur course d'obstacles. Révisez les tableaux de références sur les formes et les chemins,  des leçons précédentes. Ces critères peuvent être les suivants :

Builders: obstacle course needs to include a variety of body shapes, variety of levels and relationships between the group builders. 

Bâtisseurs : la course d'obstacles doit comprendre une variété de formes corporelles, de niveaux et de relations entre les bâtisseurs du groupe.

Movers: use 2 pathways decided upon by teacher (e.g., zigzag and straight) and 1 pathway of their own choice to dance through the obstacle course, use a variety of levels and relationships, create a distinct ending of their group phrase.

Danseurs : utiliser deux chemins décidés par l'enseignant (par exemple, zigzag et ligne droite) et un chemin de leur choix pour danser à travers la course d'obstacles, utiliser une variété de niveaux et de relations, créer une fin distincte pour la phrase de leur groupe.

Small Group > Rehearsing Obstacle Courses //
Petit groupe > Répétition des courses d'obstacles

With the criteria in mind, have the students revisit their obstacle courses and rehearse their movements.

En gardant les critères à l'esprit, demandez aux élèves de revoir leur course d'obstacles et de répéter leurs mouvements.

Approximately 20 minutes

Consolidation

Small Group > Sharing //
Petits groupes > Partager

Have each set of groups present their obstacle course and movement pieces.

When each group finishes presenting, have the audience tell the performers 3 things they noticed about both the obstacle course and the movers using their vocabulary of dance elements. Use the co-created rubric based on success criteria to evaluate individual students.

Small Groups > Reflection //
Petits groupes > Réflexion

Ask groups to reflect on their experiences.

Demandez aux groupes de réfléchir à leurs expériences.

Key questions for Discussion:
  • How well did your group work together in building the obstacle course?
  • How well did your group work together in exploring through movement, the obstacle courses? 
Questions clées pour la discussion :
  • Votre groupe a-t-il bien collaboré à la construction de la course d'obstacles ? 
  • Comment votre groupe a-t-il travaillé ensemble pour explorer les courses d'obstacles par le mouvement ?

Individual > Reflection //
Individu > Réflexion

Ask students to do an individual reflection, either orally or in writing.

Demandez aux élèves de faire une réflexion individuelle, oralement ou par écrit.

Key Questions for Discussion:
  • Did you follow audience etiquette when observing other peers? 
  • Did you do participate to your best potential as group participant?  
  • What are some things you could improve on next time? 
  • Did you use all the criteria outlined when you explored moving through the obstacle courses? 
  • Which shapes, levels, or, pathways did you find most challenging to use? Most comfortable to use? 
  • Which did you find most challenging, building your group obstacle course or moving through an obstacle course?
Questions clées pour la discussion :
  • Avez-vous respecté l'étiquette du public lorsque vous avez observé d'autres camarades ?
  • Avez-vous donné le meilleur de vous-même en tant que membre du groupe ?  
  • Quels sont les points que vous pourriez améliorer la prochaine fois ?
  • Avez-vous utilisé tous les critères énoncés lorsque vous avez exploré les parcours d'obstacles ?
  • Quels sont les formes, les niveaux ou les parcours qui vous ont semblé les plus difficiles à utiliser ? Les plus confortables à utiliser ?
  • Qu'avez-vous trouvé le plus difficile, construire la course d'obstacles de votre groupe ou vous déplacer à travers une course d'obstacles ?