Critical Learning

In every situation, someone is in power. These power relationships can be explored through movement.

Guiding Questions

Questions directrices

  • How can the element of relationship be used to demonstrate power (and victimization)?
  • Comment l'élément de la relation peut-il être utilisé pour démontrer le pouvoir (et la victimisation) ?

Learning Goals

Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • analyse dance to determine how the elements of dance were used to communicate a message
  • use movement to explore the theme of power and control

A l'issue de cette leçon, les élèves seront capables :

  • d'analyser la danse pour déterminer comment les éléments de la danse ont été utilisés pour communiquer un message
  • d'utiliser le mouvement pour explorer le thème du pouvoir et du contrôle

Instructional Components

Readiness

Students should be familiar with the elements of dance. They should also have some experience working and moving in pairs and small groups.

Terminology // Terminologie

  • Elements of dance
  • Mirroring
  • Magic hand
  • Élements de danse
  • Le miroir
  • La main magique

Materials

Approximately 15 minutes

Minds On //
Esprit en marche

Pause and Ponder

Whole Class > Analyzing Video //
Classe entière > Analyse de la vidéo

Show students a variety of dances that communicate messages about global issues. (See hyperlinks for suggested sources).

Montrez aux élèves une variété de danses qui transmettent des messages sur les problèmes mondiaux. (Voir les hyperliens pour les sources suggérées).

Key Questions for Discussion:
  • How did you know what the dance was about?
  • How did the dancers use the elements of dance to communicate their message? (e.g., they used strong movements to show they were angry, they dance together to show their dependence on one another etc.)
  • Was there a particular element or movement that was used that really resonated with you?
  • How did the use of props, costumes, lighting or music help to add to the overall message of the dance piece?

Ask for volunteers to share their ideas with the class.

Questions clés pour la discussion :
  • Comment avez-vous su de quoi parlait la danse ?
  • Comment les danseurs ont-iels utilisé les éléments de la danse pour communiquer leur message (par exemple, iels ont utilisé des mouvements forts pour montrer qu'iels étaient en colère, iels dansent ensemble pour montrer qu'ils dépendent les un.e.s des autres, etc.)
  • Y a-t-il un élément ou un mouvement particulier qui a été utilisé et qui a vraiment résonné en vous ?
  • Comment l'utilisation des accessoires, des costumes, de l'éclairage ou de la musique a-t-elle contribué à renforcer le message général de la pièce de danse ?

Demandez à des volontaires de partager leurs idées avec la classe.

Assessment for Learning (AfL)

Teacher observation-how well do the students work with a partner, how comfortable are they with movement?

Assessment as Learning (AaL)

Have students identify which elements they are most comfortable working with and which ones provide the greatest challenge

Differentiation (DI)

You may wish to use a variety of graphic organizers to help students analyze the video

Quick Tip

Play instrumental music in the background while students are doing the mirroring and Magic Hand activities.

Link and Layer

Relate back to the elements. As the leader, what elements did you use to show power or dominance?

Hyperlinks in the Lesson

Videos that demonstrate dance communicating a message:

So You Think You Can Dance-Mia Michael's Addiction
https://youtu.be/1D_PUdnkSTE?si=5MVuzoZb98APlQ2_

Wildfire: Racism
https://www.youtube.com/watch?v=N0X7TX2pT74&feature=related

Wildfire: Drug Dance
https://www.youtube.com/watch?v=CHw4KgWJOA0

STAND UP | A Social Justice Dance Project (Racism)
https://youtu.be/Dt0gjFuqGOQ?si=A15NHHAUzG9c4_fA

RED SKY PERFORMANCE - GREAT LAKES EXCERPT (Harbourfront)
https://vimeo.com/234741961

Approximately 20 minutes

Action! 

Pairs > Mirroring Activity //
En partenaire > Activité du miroir

Assign students a partner and ask them to face each other. Ask the pairs to label themselves A and B. Explain that A is the leader and B is the mirror. A is to create big, slow movements and B should copy the movements. The goal of the activity is that an outside person would not be able to tell who is the leader and who is the mirror. Coach students do do this silently and try and maintain eye contact as much as possible. After a few minutes, instruct the students to switch roles. A now becomes the mirror and B is the leader.

L'enseignant.e dit :

  • Faites face à votre partenaire.
  • Nommez-vous A et B.
  • A est le leader et B est le miroir.
  • A doit créer de grands mouvements lents et B doit copier. Faites cela en silence. Maintenez le contact visuel autant que possible (ou regardez les sourcils de votre partenaire).
  • Un observateur ne doit pas pouvoir dire qui est le meneur et qui est le miroir.
  • Changez de rôle.

Whole Class/Pairs > Magic Hand //
Classe entiére/En partenaire > La main magique

Stand at the front of the class and ask the students to face you. Hold one hand in front of you, palm facing the students and explain that this is the magic hand and whatever you do with your hand, the students will do with their bodies (e.g., if you tilt your hand, students will tilt their bodies). Go through a few examples of the students following your hand and then ask them to return to their original partner and face each other. Instruct A to become the Magic Hand and B to be the follower. After a few minutes, ask the students to switch roles.

L'enseignant.e dit :

  • Faites-moi face.
  • C'est la main magique. Tout ce que je fais avec ma main, vous le ferez avec votre corps (par exemple, si j'incline ma main, vous inclinerez votre corps).
  • Retournez vers votre partenaire et faites-lui face.
  • A a la main magique et B est le suiveur.
  • Inversez les rôles.
Approximately 15 minutes

Consolidation 

Whole Class > Debrief //
Classe entière > Discussion

Debrief the experience with the students. Try and focus the conversation around power and how it felt to be in the role of the "leader" vs. the role of the "follower".

Key Questions for Discussion:
  • How did it feel to be the leader/follower in the mirroring activity? (Sample answers might include: it was the same whether you were the leader or follower because the leader had to do the same movements the follower did)
  • How was it different when you switched to the magic hand activity? (Sample answers might include: when students had the chance to be the magic hand, they could make their partner do more challenging moves because they themselves didn't have to do the movements)
  • How did it feel to be the leader?
  • How did it feel to be the follower?
  • How does this relate to our global issues brainstormed in the previous lesson?
Questions clés pour la discussion :
  • Quel effet cela fait-il d'être le meneur ou le suiveur dans l'activité de miroir ? (Exemples de réponses : c'était la même chose que vous soyez le meneur ou le suiveur parce que le meneur devait faire les mêmes mouvements que le suiveur).
  • Quelle a été la différence lorsque vous êtes passé à l'activité de la main magique? (Exemples de réponses : lorsque les élèves avaient la possibilité d'être la main magique, iels pouvaient faire faire à leur partenaire des mouvements plus difficiles parce qu'iels n'avaient pas à les faire eux-mêmes).
  • Quel effet cela fait-il d'être le meneur ?
  • Quel effet cela fait-il d'être le suiveur ?
  • Quel est le lien avec les problèmes mondiaux évoqués lors du remue-méninges de la leçon précédente ?

The goal of the debrief is to help students understand that power exists in all relationships and often that power can be abused (the same way they might have made their partner do a really difficult movement because they were in control). As much as possible, try and link the discussion back to the global issues brainstormed in lesson 1 and help students understand that they are issues because of an imbalance of power. (Whether it's economic, social, political power etc.)

L'objectif du débriefing est d'aider les élèves à comprendre que le pouvoir existe dans toutes les relations et qu'il est souvent possible d'en abuser (de la même manière qu'iles ont pu obliger leur partenaire à faire un mouvement très difficile parce qu'iels contrôlent la situation). Dans la mesure du possible, essayez de relier la discussion aux problèmes mondiaux évoqués dans la leçon 1 et aidez les élèves à comprendre que ces problèmes sont dus à un déséquilibre des pouvoirs. (Qu'il s'agisse de pouvoir économique, social, politique, etc.)