Critical Learning

Feedback is an essential part of the creative process as it helps us to refine our work and make our message clearer for the audience.

Guiding Questions

Questions directrices

  • Why is it important to give feedback during the creative process?
  • How can we use peer feedback to improve a dance piece?
  • Pourquoi est-il important de donner de la rétroaction au cours du processus de création ?
  • Comment utiliser les commentaires des camarades pour améliorer une pièce de danse ?

Learning Goals

Buts d'apprentissage

A l'issue de cette leçon, les élèves seront capables :

  • d'identifier les raisons pour lesquelles la rétroaction est importante
  • de donner et de recevoir la rétroaction de la part de leurs camarades
  • de créer un plan pour mettre en œuvre la rétroaction

At the end of this lesson, students will be able to:

  • identify why feedback is important
  • give and receive peer feedback
  • create a plan to implement the feedback

Instructional Components

Readiness

Students should be comfortable presenting in front of their peers and should be able to use vocabulary associated with the elements of dance.

Terminology // Terminologie

  • Creative process
  • Body
  • Space
  • Time
  • Energy
  • Relationship
  • Le processus de création
  • Le corps
  • L'espace
  • Le temps
  • L'énergie
  • La relation

Materials

 

Approximately 10 minutes

Minds On //
Esprit en marche

Pause and Ponder

Whole Class > Dress Rehearsal //
Classe entière > Répétition générale

Give students a few minutes to review their dance piece with their group. Ask students to remain in the space they were rehearsing in, count down from 3 and have all groups rehearse their dance piece through at the same time. When each group is finished their dance piece have them freeze in place.

Donnez aux élèves quelques minutes pour revoir leur morceau de danse avec leur groupe. Demandez-leur de rester dans l'espace où ils ont répété, comptez à rebours à partir de 3 et demandez à tous les groupes de répéter leur morceau de danse en même temps. Lorsque chaque groupe a terminé son morceau de danse, demandez-leur de s'immobiliser sur place.

Assessment for Learning (AfL)

As groups present, you (and the class) can give feedback to each group.

Assessment as Learning (AaL)

Have students reflect in their dance journals about the creative process-what aspects they enjoyed and what they found challenging. They can also do a self assessment of what they would like to improve in their dance piece.

Quick Tip

If students are presenting to music, ensure that they have been practising with the music prior to performance.

Link and Layer

Coach students to use dance vocabulary when commenting on others' dance pieces.

 

Approximately 30-45 minutes

Action! 

Whole Class > Sharing Works in Progress

One at a time, have students share their dance pieces. It may be beneficial to have students present in the space they have been working in. After each group presents, facilitate peer feedback. Remind students to refer to the criteria when giving their feedback. As much as possible, coach students to use dance vocabulary. Wherever possible, link the feedback to the rubric that will be used to evaluate students. (See PDF#1)

Un par un, les élèves présentent leurs pièces de danse. Il peut être utile que les élèves fassent leur présentation dans l'espace où ils ont travaillé. Après la présentation de chaque groupe, facilitez les commentaires des pairs. Rappelez aux élèves de se référer aux critères lorsqu'ils donnent leur avis. Dans la mesure du possible, encouragez les élèves à utiliser le vocabulaire de la danse. Dans la mesure du possible, relisez les commentaires à la rubrique qui sera utilisée pour évaluer les élèves. (Voir PDF#1)

Key Questions for Discussion:
  • What global issue was this group trying to convey? How did you know?
  • What elements of dance did they use to help convey their message? (e.g., they used high levels to show power, the used unison movements to show unity, they used sharp, strong movements to show conflict etc.)
  • Was there any part of the dance piece that was unclear?
  • How could they change or adjust their movements to make what they are trying to convey clearer?
Questions clés pour la discussion :

 

  • Quel problème mondial ce groupe essayait-il de transmettre? Comment l'avez-vous su ?
  • Quels sont les éléments de la danse qu'iles ont utilisés pour faire passer leur message ? (par exemple, iels ont utilisé des niveaux élevés pour montrer le pouvoir, des mouvements à l'unisson pour montrer l'unité, des mouvements vifs et forts pour montrer le conflit, etc.)
  • Y a-t-il une partie de la pièce de danse qui n'était pas claire ?
  • Comment pourraient-iels modifier ou ajuster leurs mouvements pour rendre plus clair ce qu'iels essaient de transmettre ?
Approximately 10 minutes

Consolidation 

Small Group > Planning the Revisions //
Petit groupe > Planifier des révisions

Ask students to find a place to meet with their group and review the peer feedback they were given after their performance. Direct students to come up with a plan of what they would like to revise next day. Remind them to keep it simple and focus on one or two things they can work to improve. Assign one student the task of recorder and ask him/her to record the groups ideas so they have a written plan of what they will do next day.

L'enseignant.e dit :

  • Trouvez un endroit où vous réunir avec votre groupe et examinez les commentaires de vos camarades.
  • Élaborez un plan de ce que vous aimeriez réviser la prochaine fois. Concentrez-vous sur un ou deux points que vous pouvez améliorer.
  • Un élève de chaque groupe doit noter votre plan et vos idées.