Critical Learning

Dance can be used to communicate feelings and ideas about global issues.

Guiding Questions

Questions directrices

  • How can the elements of dance be combined to communicate an intended message?
  • How can flocking be used to enhance the message of a dance piece?
  • Comment les éléments de la danse peuvent-ils être combinés pour communiquer un message ?
  • Comment le flocage peut-il être utilisé pour renforcer le message d'une pièce de danse ?

Learning Goals

Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • use an issue as a stimulus for dance
  • create a short dance piece
  • use flocking to help sequence their movements

A la fin de cette leçon, les élèves seront capables de :

  • d'utiliser un sujet comme stimulus pour la danse
  • de créer une courte pièce de danse
  • d'utiliser le flocage pour faciliter l'enchaînement de leurs mouvements

Instructional Components

Readiness

Students should have a solid understanding of the elements of dance and be able to work and perform in small groups.

Terminology // Terminologie

  • Body storm
  • Flocking
  • Levels
  • Phrase
  • Movement sequence/dance sequence
  • Stimulus
  • Remue-corporelle
  • Flocage
  • Niveaux
  • Phrase
  • Séquence de mouvements/séquence de danse
  • Stimulus

Materials

Approximately 15 minutes

Minds On //
Esprit en marche

Pause and Ponder

Small Group > Introduction to Flocking //
Petit groupe > Introduction au flocage

Remind students of the mirroring activity they did in the previous lesson and explain that they are going to do a similar activity called flocking. Place students in groups of four in a diamond formation:

Flocking

All students should be facing forward and the person at the front of the diamond will be the leader. The leader should begin with a big, slow movement (as in the mirroring activity) and the other three in the group follow. When the leader is ready, they turn to face a new direction, the group follows, and a new person is at the front ready to take on the leadership role. Give students several minutes to explore movements using the flocking formation.

L'enseignant.e dit :

  • Tous les membres de votre groupe de quatre doivent se tourner vers l'avant.
  • La personne qui se trouve à l'avant du losange sera le meneur.
  • Le meneur doit commencer par de grands mouvements lents et les trois autres suivront.
  • Lorsque le meneur est prêt.e, iel se tourne vers une nouvelle direction. La personne qui se trouve à l'avant du losange est maintenant le nouveau meneur.
Assessment for Learning (AfL)

Teacher observation, side coaching, modeling.

Assessment as Learning (AaL)

Have students keep journals to reflect on the creative process and to ensure accountability.

Differentiation (DI)

Students who are comfortable with movement will naturally stay in the leader role during the flocking for an extended period of time.

Quick Tip

Play a variety of music while students are working to help stimulate movement ideas.

Link and Layer

Flocking is an extension of the mirroring activity.

 

 

Approximately 60-75 minutes

Action! 

Small Group > Selecting an Issue //
Petit groupe > Choisir un problème

Put students in groups of four and ask them to select one of the global issues brainstormed in the graffiti activity. Have groups brainstorm ideas about how to turn this issue into movement. They may body storm ideas about what these issues will look like in terms of levels, use of space, energy etc.

L'enseignant.e dit :

  • Dans votre groupe de quatre, sélectionnez l'un des problèmes mondiaux dont nous avons discuté précédemment.
  • Discutez de la manière dont vous pourriez transformer ce problème en mouvement.
  • Donnez du corps à vos idées.
  • Explorez les niveaux.
  • Explorez l'espace.
  • Explorez les différentes énergies.

Individual > Creating a Movement Sequence //
Individuel > Créer une séquence du mouvement

Ask students to work independently to create an 8 count phrase based on their issue. This 8 count phrase will be used in their group flocking sequence, so they may want to discuss and/or plan with their group prior to breaking off to work individually. Give students time to work through their individual dance sequence. Circulate and side coach as necessary.

L'enseignant.e dit :

  • Créez vous-même une phrase à 8 chiffres sur le thème qui vous préoccupe.
  • Plus tard, vous utiliserez cette phrase dans la séquence de flocage de votre groupe.
  • Vous pouvez d'abord en discuter avec votre groupe.

Small Group > Flocking //
Petit groupe > Flocage

Have students return to their group and use their 8 count phrase as a stimulus for a group flocking piece. Remind students that they are responsible for their individual piece, but that it must still work with the collective. The group should make artistic choices about the order of the dance sequences. They also have the option to repeat some or all of the 8 count phrases if the repetition will enhance their message.

L'enseignant.e dit :

  • Retournez dans votre groupe et utilisez vos phrases pour créer une pièce de flocage ensemble.
  • Vous êtes responsable de votre propre pièce, mais elle doit toujours fonctionner avec le collectif.
  • Choisissez l'ordre des phrases dans la séquence de danse.
  • Vous pouvez choisir de répéter certaines ou toutes les phrases si la répétition renforce votre message.

Pairs > Creating a Duet //
En partenaire > Créer un duo

Ask each group of four to split into partners. Explain that the partners will be responsible for creating a duet that will become part of their flocking choreography. As with the flocking, students may wish to discuss with the whole group prior to splitting into pairs, but the pairs will each be responsible for creating their own movement sequence.

L'enseignant.e dit :

  • Divisez votre groupe en deux.
  • Vous allez créer un duo qui fera partie de votre chorégraphie de flocage.
  • Vous pouvez en discuter avec l'ensemble du groupe avant de vous répartir en deux.

Small Group > Putting it all Together //
Petit groupe > La mise en place de l'ensemble

Ask the pairs to reconvene with their groups and begin to sequence the movements together. Students may choose to put the duets at the beginning and/or the end of the flocking, they may choose to put them in the middle of the flocking or they may choose to intersperse the flocking and the duets (e.g., flocking, duet, flocking, duet, flocking etc.) Encourage students to organize their dance in whichever way will best communicate their message. All groups must use flocking and their duet pieces, but may choose to alter or repeat it in any way that will make their message stronger. (e.g., if they are doing a piece on homelessness, they may have one person who never takes the lead in the flocking sequence to show his/her lack of power). Give students time to arrange and rehearse their dance piece. Circulate and side coach, as necessary. Co-construct criteria during working time to ensure students have a solid understanding of the task.

L'enseignant.e dit :

  • Rejoignez votre groupe et enchaînez les mouvements ensemble.
  • Vous pouvez choisir de placer vos duos au début et/ou à la fin du flocage OU vous pouvez choisir de les placer au milieu ou d'intercaler le flocage et les duos.
  • Organisez votre danse de la manière qui vous permettra le mieux de communiquer votre message. Vous pouvez choisir de modifier ou de répéter certaines sections de manière à renforcer vos messages. Tenez compte des relations de pouvoir et de l'impuissance.
Approximately 10 minutes

Consolidation 

Whole Class > Sharing

Have half the class freeze, while the other half shares their dance piece. Switch roles.