Digital Photo Instructions


Here is a short sampling of considerations when taking digital photos with children.


  • Pre-teach students how to use cameras and safety hints such as wearing the wrist strap.
  • Pre-teach students the following terms and techniques:
    • Zoom In
    • Zoom Out
    • Close-up
    • Long Shot
    • Mid Shot
    • Bird’s Eye View
    • Worm’s Eye View

  • Use sample photos to learn the terms. Possible Reference Books to teach terms:
    • A Closer Look by Mary McCarthy
    • The Ant Bully by John Nickle
    • I Saw an Ant on the Railway Track by Joshua Prince and Macky Pamintuan
    • Hey! Little Ant by Phillip M. Hoose, Hannah Hoose, and Debbie Tilley

  • Invite students to frame their photo in advance by storyboarding and drawing the photo they plan to take.
  • Invite students to frame their photo in advance on site by using their index finger and thumb on opposing hands to form a “finger frame” to look through and have a viewfinder through their own hands.
  • Buddy students up and bring a volunteer if possible to help with the cameras.


Websites for Media Literacy Reference:



Instructions pour la photo numérique


Voici un survol des considérations pour enseigner la photo numérique aux enfants :


  • Pré-enseigner aux élèves l'utilisation des appareils photo et les conseils de sécurité tels que le port de la dragonne (le cas échéant).
  • Pré-enseigner aux élèves les termes et techniques suivants :
    • Zoom avant
    • Zoom arrière
    • Gros plan
    • Plan long
    • Plan moyen
    • Vue d'oiseau
    • Vue du ver

  • Utiliser des exemples de photos pour apprendre les termes. Ouvrages de référence possibles pour enseigner les termes:

  • Invitez les élèves à cadrer leur photo à l'avance en réalisant un story-board et en dessinant la photo qu'ils prévoient de prendre.
  • Invitez les élèves à cadrer leur photo à l'avance sur place en utilisant leur index et leur pouce sur des mains opposées pour former un "cadre de doigt" à travers lequel ils pourront regarder et avoir un viseur à travers leur propre main, comme un viseur.
  • Regroupez les élèves et faites appel à un bénévole si possible pour aider avec les appareils photo.


Consultez les sites web indiqués dans la section anglaise du présent document.