Whole Group > Guided Movement Exploration > An Imaginary Walk to the Park //
Classe entière > Exploration du mouvement guidée > Un promenade au parc imaginaire
Prepare an open space in which the students the can move. This guided movement exploration encourages students to explore all the different ways their bodies can move through space. Explain to the class that you are going to lead them on an imaginary walk to an imaginary park, where they will meet a friend. Ask them to spread out in the space, and get ready to follow along as you narrate. Emphasize that they must move exercise body control and move safely at all times. Provide positive feedback to students who are moving in creative and safe ways. Move along side students who need support, allowing for a gradual release of responsibility as they are ready.
Teacher Narration:
Begin by walking slowly around the space in all different directions, moving towards and away from your friends. Let's try walking sideways. Now very carefully backwards. Look over your shoulder to be safe, just like drivers do when they are backing up!
I want everyone to keep walking, but only in "this" half of room (define a smaller space). Imagine that you are on a very busy street, so everyone must stay close together, and weave around one another. You are late for to meet your friend at the park, so you have to squeeze by each other as quickly as possible without touching! This street is far too busy, so you'll have to take a secret route!
As you turn the corner, you see a high fence leading to a quiet path. I want everyone to show me how you can climb over the big fence to get to the other side... reach as high as you can, and jump down! Now, follow the narrow winding path in front of you.
Oh no! A river! The only way to cross the river is by crawling through a long, low tunnel. Let's all get as low as we can and move through the tunnel! There's still more water... let's jump from rock to rock to get to the other side!
The park is just on the other side of the giant hill in front of you! Let's all climb up the steep slope! Reach your legs as far in front of you as you can... bigger steps will get us there faster. Can you lunge even further?
Good job! We're at the top of the hill! What a pretty apple tree this is here! (motion to an imaginary tree). Shall we all pick some fruit from the tree? Reach as high and far as you can!
Do you like rolling down hills? Let's all roll down the hill! Be careful not to crash into each other!
We're almost there... just one more busy street! Everyone come walk in this area again. What are all of the ways you get by each other without touching? Can you go around? Through some one's legs? Over? Under? Show me all different paths.
Finally you've arrived at the park! Turn and give someone a handshake or hug hello!
Narration de l'enseignant.e :
Commence par marcher lentement autour de l'espace dans toutes les directions, en te rapprochant et en t'éloignant de tes ami.e.s. Essayons de marcher dans le sens latéral. Maintenant, recule très prudemment. Regarde par-dessus ton épaule pour être sûr de toi, comme le font les automobilistes lorsqu'iels reculent !
Je veux que tout le monde continue à marcher, mais seulement dans "cette" moitié de pièce (définissez un espace plus petit). Imagine que tu te trouves dans une rue très fréquentée, que tout le monde doit rester proche les un.e.s des autres et se faufiler entre eux. Tu es en retard pour rejoindre ton ami.e au parc, alors tu dois te faufiler le plus vite possible sans te toucher ! Cette rue est beaucoup trop fréquentée, tu dois donc emprunter un chemin secret !
Au coin de la rue, tu vois une haute clôture qui mène à un chemin tranquille. Je veux que tout le monde me montre comment on peut escalader la grande clôture pour arriver de l'autre côté... Va le plus haut possible et saute en bas ! Maintenant, suit le chemin étroit et sinueux qui se trouve devant toi.
Oh non ! Une rivière ! Le seul moyen de traverser la rivière est de ramper dans un tunnel long et bas. Descendons tous le plus bas possible et traversons le tunnel ! Il y a encore de l'eau... sautons de rocher en rocher pour passer de l'autre côté !
Le parc se trouve de l'autre côté de la colline géante qui se trouve devant toi ! Grimpons tous sur la pente raide ! Tends les jambes le plus loin possible devant toi... des pas plus grands nous mèneront plus vite au but. Peux-tu t'élancer encore plus loin ?
Bon travail ! Nous sommes au sommet de la colline ! Quel joli pommier ! (geste vers un arbre imaginaire). Allons-nous tous cueillir des fruits sur l'arbre ? Va le plus haut et le plus loin possible !
Aimes-tu rouler sur les collines ? Roulons tous en bas de la colline ! Attention à ne pas nous écraser les un.e.s les autres !
Nous sommes presque arrivé.e.s... il ne reste plus qu'une rue très fréquentée ! Tout le monde vient se promener à nouveau dans cette zone. Quelles sont les différentes façons de passer l'un.e à côté de l'autre sans se toucher ? Peux-tu faire le tour ? Par les jambes de quelqu'un ? Par-dessus ? Par-dessous ? Montrez-moi tous les chemins possibles.
Tu es enfin arrivé.e au parc ! Tourne-toi et donne une poignée de main ou un câlin à quelqu'un !
Assemble the students together to chart all the ways they moved. In one column chart all of the body parts//parties du corps they used, and in another column chart all of the body moves//mouvements (locomotor skills) they used. Advise the students that this will be a useful chart for them to add to, and to refer to later in the unit when they are creating their dances. (Refer to CODE's Éléments de danse resource for French vocabulary).
Whole Class > Pairs > Community Park Walkabout and Taking Photos //
Classe entière > Groupes de deux > Promenade dans le parc communautaire et prise de photos
Explain that that they are now going to talk about land and why it is an important part of a community. In pairs, have students discuss with why a land, parks, open spaces are important and what they like to do outside on community land. Explain to the students that you are going to visit local community parks and land and take pictures of it so that you can remember what you saw and understand all the parts of this land and the community members it serves.
Expliquez aux élèves qu'iels vont maintenant parler de la terre et des raisons pour lesquelles elle constitue un élément important d'une communauté. Par groupes de deux, demandez aux élèves de discuter des raisons pour lesquelles les terrains, les parcs et les espaces ouverts sont importants et de ce qu'ils aiment faire à l'extérieur sur les terrains de la communauté. Expliquez aux élèves que vous allez visiter des parcs et des terrains communautaires locaux et prenez des photos afin de vous souvenir de ce que vous avez vu et de comprendre toutes les parties de ces terrains et les membres de la communauté qu'ils desservent.
Prompts: What are the important parts of a park? What do we have to be sure to take pictures of? CL What might be missing? Are there ramps for wheelchairs and strollers? Do the signs reflect the community? What languages are they in? What if people in our neighbourhood speak another language? How might pictures, symbols or dual language signs help? How do we keep our environment clean? Do you see recycling bins, bike racks, etc.? Do you see any land acknowledgements?
Invitations : Quels sont les éléments importants d'un parc? De quoi devons-nous nous assurer de prendre des photos? CL Qu'est-ce qui pourrait manquer? Y a-t-il des rampes pour les fauteuils roulants et les poussettes? Les panneaux reflètent-ils la communauté? Dans quelles langues sont-ils rédigés? Que se passe-t-il si les habitants de notre quartier parlent une autre langue? En quoi des images, des symboles ou des panneaux bilingues pourraient-ils être utiles? Comment gardons-nous notre environnement propre ? Voyez-vous des poubelles de recyclage, des supports à vélos, etc. Voyez-vous des reconnaissances foncières ?
Look at signs that are posted in the park and discuss.
Regardez les panneaux affichés dans le parc et discutez-en.
Refer to Appendix 6: Digital Photo Instructions // Instructions pour la photo numérique for taking photos with children. Take photos of community elements of the land or park, and print them in black and white as 8 1/2" by 11" images - larger if possible. Display them in the class upon return.
Whole Group > Individual > Guided Visualization //
Groupe entier > Individuel > Visualisation guidée
Invite students to walk about the gallery of their images of the land displayed around the classroom. Remind them of their journey and their walk through the land. After the walkabout and exploration of the park images, invite students to find a comfortable spot in the classroom and close their eyes. Play quiet instrumental music to set the mood and perhaps dim the lights. Invite students to remember back to their walk in the park.
Invitez les élèves à se promener dans la galerie de leurs images de la terre affichée dans la salle de classe. Rappelez-leur leur voyage et leur promenade à travers le pays. Après la promenade et l'exploration des images du parc, invitez les élèves à s'installer confortablement dans la salle de classe et à fermer les yeux. Mettez de la musique instrumentale calme pour créer une ambiance et tamisez peut-être les lumières. Invitez les élèves à se remémorer leur promenade dans le parc.
Prompts: What was your favourite spot ? What were you doing? What did you see? hear? smell? feel? Were you alone or in a group? Who were you with? Do you go there often? Why is this spot important to you? What makes it special?
Invitations: Quel était ton endroit préféré ? Que faisais-tu ? Qu'as-tu vu, entendu, senti, ressenti ? Étais-tu seul.e ou en groupe ? Avec qui étais-tu? Vas-tu souvent à cet endroit ? Pourquoi cet endroit est-il important pour toi ? Qu'est-ce qui le rend spécial ?
Whole Group > Oral Discussion //
Classe entière > Discussion orale
When the visualization is finished, invite students to a sharing circle to describe their favourite spot. Discuss how different people use the land for different reasons. Invite students to make connections to the Indigenous mini-lessons presented at the beginning of this lesson. Generate a list of all the people in our community who use public outdoor spaces. Generate a second list of all the people in our community that help take care of the park. Record on anchor chart paper.
Create a T-chart with images taken by the students. On one side of the chart is an image of the land. On the other side will be a sentence about who takes care of that part of the park: e.g., garden was planted by a gardener and pollinated by bees; washrooms were cleaned by city maintenance workers; play structure was built by a construction worker; trees are cared for by the squirrels that eat their nuts and the city gardeners and arborists. The big idea to be learned here is that city workers care for the park and animals also have a role to play.
Créez un tableau en T avec les images prises par les élèves. D'un côté du tableau figure une image du terrain. De l'autre côté figure une phrase indiquant qui s'occupe de cette partie du parc : par exemple, le jardin a été planté par un jardinier et pollinisé par les abeilles ; les toilettes ont été nettoyées par les agents d'entretien de la ville ; la structure de jeu a été construite par un ouvrier du bâtiment ; les arbres sont entretenus par les écureuils qui mangent leurs noix et par les jardiniers et les arboriculteurs de la ville. La grande idée à retenir ici est que les employés municipaux s'occupent du parc et que les animaux ont également un rôle à jouer.
|