Refer to Appendix 1 for Curriculum Expectations.

Learning Goals

Buts d'apprentissage

Dance
I can:
  • move my body in many different ways
Danse

Je peux :

  • bouger mon corps de différentes manières
Drama
 I can:
  •  move and speak in and out of role to solve an imaginary playground conflict
  • share my feelings and ideas about a drama activity by speaking, drawing and writing
L'art dramatique

Je peux :

  • me déplacer et parler dans un rôle et hors d'un rôle pour résoudre un conflit imaginaire dans la cour de récréation
  • partager mes sentiments et mes idées sur une activité dramatique en parlant, en dessinant et en écrivant
Language
  I can:
  • identify how different people use a community place for different reasons.
  • I can explore why we have a different favourite places
  • make a simple sign to describe who looks after the part of the park in my photo.
  • take a photograph of an important place in the park that I visited that will help me tell a story about that place.
Littératie

Je peux :

  • identifier comment différentes personnes utilisent un lieu communautaire pour différentes raisons
  • explorer les raisons pour lesquelles nous avons des lieux préférés différents
  • faire un signe simple pour décrire qui s'occupe de la partie du parc sur ma photo.
  • prendre une photo d'un endroit important du parc que j'ai visité et qui m'aidera à raconter une histoire sur cet endroit.

Materials

*Note: Before beginning this lesson, it is recommended that teachers introduce the concept of land ownership/appropriation from an Indigenous Lens. Consider a series of developmentally appropriate mini-lessons about:
  • Mapping: Examine a map of your local community and discuss treaties and territories
  • Land Acknowledgements: Discuss why we have them, what they mean and why are they important
  • Elders and Knowledge Keepers: Invite a local elder or knowledge keeper into you class to introduce the issues of land in your community and discuss the importance of land in Indigenous culture.

See Appendix 9 for a list of suggested picture books.

*Note : Avant de commencer cette leçon, il est recommandé aux enseignant.e.s de présenter le concept de propriété/appropriation des terres d'un point de vue indigène. Envisagez une série de mini-leçons adaptées au développement de l'enfant et portant sur les sujets suivants :
  • La cartographie : Examinez une carte de votre communauté locale et discutez des traités et des territoires.
  • Reconnaissance des terres: Discuter de la raison pour laquelle nous les avons, de ce qu'ils signifient et de leur importance.
  • Les aînés et les gardiens du savoir: Invitez un aîné ou un gardien du savoir local dans votre classe pour présenter les problèmes liés à la terre dans votre communauté et discuter de l'importance de la terre dans la culture indigène.

Voir l'Annexe 9 pour une liste de livres aux images suggérés.

Approximately 25 minutes

Minds On //
Esprit en marche

*Notes/Assessment

Whole Group > Discussion //
Classe entière > Discussion

Gather students together on the carpet. Read aloud an excerpt from a book on the suggested resource list about recreation in our community (see Appendix 9).
Rassembler les élèves sur le tapis. Lisez à haute voix un extrait d'un livre de la liste de ressources suggérées sur les loisirs dans notre communauté (voir l'Annexe 9).
 
Prompt: What do you like to play outside in your neighbourhood? 
Invitation: Qu'aimez-vous jouer à l'extérieur dans votre quartier ? 
 
Generate a list on chart paper of ideas of favourite recess and after school games and activities. 
Dressez une liste d'idées de jeux et d'activités préférés pour la récréation et après l'école sur une feuille de papier.

Whole Group > Statues //
Classe entière > Des statues

Invite the class to scatter in the open space and stand in neutral. Then ask students to close their eyes and imagine they are playing a favourite game outdoors.
 
Invitez la classe à se disperser dans l'espace ouvert et à se tenir en position neutre. Demandez ensuite aux élèves de fermer les yeux et d'imaginer qu'ils jouent à un jeu favori en plein air.
 
Prompt: Imagine you are playing your favourite outdoor activity. What is it? Are you sitting, standing, running, jumping? Are you alone or with others? When I say freeze, make a statue of the activity you are doing. Think about levels, and your relationship to the space around you. Think about how you are feeling in your statue. Count backwards from five and direct students to freeze in their statues. 
 
Invitation: Imaginez que vous jouez à votre activité extérieure préférée. De quoi s'agit-il ? Êtes-vous assis, debout, en train de courir, de sauter ? Êtes-vous seul ou avec d'autres ? Lorsque je dis "geler", faites une statue de l'activité que vous pratiquez. Pensez aux niveaux et à votre relation avec l'espace qui vous entoure. Réfléchissez à ce que vous ressentez dans votre statue. Comptez à rebours à partir de cinq et demandez aux élèves de se figer dans leur statue.

Small Groups > Tableaux //
Petits groupes > Tableaux

Direct students to draw on their prior learning about statues and paired statues to create tableaux. Organize the class into small groups and ask each group to make a tableau of a favourite recess game or activity.
 
Demandez aux élèves de s'inspirer de ce qu'ils ont appris sur les statues et les statues jumelées pour créer des tableaux. Organisez la classe en petits groupes et demandez à chacun d'eux de créer un tableau d'un jeu ou d'une activité préférée de la récréation.
 
Prompt: This time we are going to connect our statues and make one frozen image of our favourite game and activity on the yard.

Invitation: Cette fois-ci, nous allons relier nos statues et créer une image figée de notre jeu et de notre activité préférés dans la cour.

Have half of the class share at a time, and make a list of all of the activities that are represented in the tableaux. Layer in a problem with the students.
 
Demandez à la moitié de la classe de partager à tour de rôle et dressez une liste de toutes les activités représentées dans les tableaux. Posez un problème avec les élèves.
 
Prompt: I want you to go back into your groups and bring your tableau to life by adding speaking and movement. This time, I want you to show me an example of a time you did this activity and something unfair happened. Stop your scene when the unfair event happens and the class will figure out a way that we can help you solve the problem.
 
Invitation: Je veux que vous retourniez dans vos groupes et que vous donniez vie à votre tableau en y ajoutant la parole et le mouvement. Cette fois, je veux que vous me donniez un exemple d'une fois où vous avez fait cette activité et où quelque chose d'injuste s'est produit. Arrêtez votre scène lorsque l'événement injuste se produit et la classe trouvera un moyen de vous aider à résoudre le problème.
 

Brainstorm possible unfair scenarios and allow students time to rehearse their scenes. As groups come to the conflict in the scene, ask the class: Who might we add in to the tableau to help solve the problem? Who helps make the rules and decisions in our school yard (e.g., teachers, principal, vice-principal, parents)? Invite discussion and then volunteers to put themselves into the scene.

Faites un remue-méninges sur les scénarios injustes possibles et laissez aux élèves le temps de répéter leurs scènes. Lorsque les groupes parviennent au conflit de la scène, demandez à la classe : "Qui pourrions-nous ajouter au tableau? Qui pourrions-nous ajouter au tableau pour aider à résoudre le problème ? Qui participe à l'élaboration des règles et des décisions dans notre cour d'école (par exemple, les enseignants, le directeur, le directeur adjoint, les parents) ? Invitez les élèves à discuter et à se porter volontaires pour se mettre en scène.

Assessment for Learning (AfL)

Revisit the success criteria for statues see PDF #1 for sample success criteria for both statues and tableau). Add a section for tableau, and add new success criteria. Focus on the importance of relationships and connecting shapes in tableau. Remind students that is one of the elements of drama.

Assessment as Learning (AaL)
Invite students to identify examples where levels and relationships are clearly depicted in their own tableau after they have shared their work.

 
Approximately 60 minutes

Action!

Notes/Assessment

Whole Group > Guided Movement Exploration > An Imaginary Walk to the Park //
Classe entière > Exploration du mouvement guidée > Un promenade au parc imaginaire

Prepare an open space in which the students the can move. This guided movement exploration encourages students to explore all the different ways their bodies can move through space. Explain to the class that you are going to lead them on an imaginary walk to an imaginary park, where they will meet a friend. Ask them to spread out in the space, and get ready to follow along as you narrate. Emphasize that they must move exercise body control and move safely at all times. Provide positive feedback to students who are moving in creative and safe ways. Move along side students who need support, allowing for a gradual release of responsibility as they are ready.
Teacher Narration:
Begin by walking slowly around the space in all different directions, moving towards and away from your friends. Let's try walking sideways. Now very carefully backwards. Look over your shoulder to be safe, just like drivers do when they are backing up!
 
I want everyone to keep walking, but only in "this" half of room (define a smaller space). Imagine that you are on a very busy street, so everyone must stay close together, and weave around one another. You are late for to meet your friend at the park, so you have to squeeze by each other as quickly as possible without touching!  This street is far too busy, so you'll have to take a secret route!
 
As you turn the corner, you see a high fence leading to a quiet path.  I want everyone to show me how you can climb over the big fence to get to the other side... reach as high as you can, and jump down!  Now, follow the narrow winding path in front of you.
 
Oh no!  A river!  The only way to cross the river is by crawling through a long, low tunnel. Let's all get as low as we can and move through the tunnel!  There's still more water... let's jump from rock to rock to get to the other side!
 
The park is just on the other side of the giant hill in front of you!  Let's all climb up the steep slope!  Reach your legs as far in front of you as you can... bigger steps will get us there faster. Can you lunge even further?
 
Good job! We're at the top of the hill!  What a pretty apple tree this is here! (motion to an imaginary tree). Shall we all pick some fruit from the tree?  Reach as high and far as you can! 
 
Do you like rolling down hills?  Let's all roll down the hill! Be careful not to crash into each other!
 
We're almost there... just one more busy street!  Everyone come walk in this area again. What are all of the ways you get by each other without touching?  Can you go around? Through some one's legs? Over? Under? Show me all different paths.
 
Finally you've arrived at the park!  Turn and give someone a handshake or hug hello!
Narration de l'enseignant.e :
Commence par marcher lentement autour de l'espace dans toutes les directions, en te rapprochant et en t'éloignant de tes ami.e.s. Essayons de marcher dans le sens latéral. Maintenant, recule très prudemment. Regarde par-dessus ton épaule pour être sûr de toi, comme le font les automobilistes lorsqu'iels reculent !
 
Je veux que tout le monde continue à marcher, mais seulement dans "cette" moitié de pièce (définissez un espace plus petit). Imagine que tu te trouves dans une rue très fréquentée, que tout le monde doit rester proche les un.e.s des autres et se faufiler entre eux. Tu es en retard pour rejoindre ton ami.e au parc, alors tu dois te faufiler le plus vite possible sans te toucher !  Cette rue est beaucoup trop fréquentée, tu dois donc emprunter un chemin secret !
 
Au coin de la rue, tu vois une haute clôture qui mène à un chemin tranquille.  Je veux que tout le monde me montre comment on peut escalader la grande clôture pour arriver de l'autre côté... Va le plus haut possible et saute en bas !  Maintenant, suit le chemin étroit et sinueux qui se trouve devant toi.
 
Oh non !  Une rivière !  Le seul moyen de traverser la rivière est de ramper dans un tunnel long et bas. Descendons tous le plus bas possible et traversons le tunnel !  Il y a encore de l'eau... sautons de rocher en rocher pour passer de l'autre côté !
 
Le parc se trouve de l'autre côté de la colline géante qui se trouve devant toi !  Grimpons tous sur la pente raide !  Tends les jambes le plus loin possible devant toi... des pas plus grands nous mèneront plus vite au but.  Peux-tu t'élancer encore plus loin ?

Bon travail ! Nous sommes au sommet de la colline !  Quel joli pommier ! (geste vers un arbre imaginaire). Allons-nous tous cueillir des fruits sur l'arbre ?  Va le plus haut et le plus loin possible !

Aimes-tu rouler sur les collines ?  Roulons tous en bas de la colline ! Attention à ne pas nous écraser les un.e.s les autres !

Nous sommes presque arrivé.e.s... il ne reste plus qu'une rue très fréquentée !  Tout le monde vient se promener à nouveau dans cette zone. Quelles sont les différentes façons de passer l'un.e à côté de l'autre sans se toucher ?  Peux-tu faire le tour ? Par les jambes de quelqu'un ? Par-dessus ? Par-dessous ? Montrez-moi tous les chemins possibles.

Tu es enfin arrivé.e au parc !  Tourne-toi et donne une poignée de main ou un câlin à quelqu'un !

 
Assemble the students together to chart all the ways they moved. In one column chart all of the body parts//parties du corps they used, and in another column chart all of the body moves//mouvements (locomotor skills) they used. Advise the students that this will be a useful chart for them to add to, and to refer to later in the unit when they are creating their dances. (Refer to CODE's Éléments de danse resource for French vocabulary).

Whole Class > Pairs > Community Park Walkabout and Taking Photos //
Classe entière > Groupes de deux > Promenade dans le parc communautaire et prise de photos

Explain that that they are now going to talk about land and why it is an important part of a community. In pairs, have students discuss with why a land, parks, open spaces are important and what they like to do outside on community land. Explain to the students that you are going to visit local community parks and land and take pictures of it so that you can remember what you saw and understand all the parts of this land and the community members it serves. 
 
Expliquez aux élèves qu'iels vont maintenant parler de la terre et des raisons pour lesquelles elle constitue un élément important d'une communauté. Par groupes de deux, demandez aux élèves de discuter des raisons pour lesquelles les terrains, les parcs et les espaces ouverts sont importants et de ce qu'ils aiment faire à l'extérieur sur les terrains de la communauté. Expliquez aux élèves que vous allez visiter des parcs et des terrains communautaires locaux et prenez des photos afin de vous souvenir de ce que vous avez vu et de comprendre toutes les parties de ces terrains et les membres de la communauté qu'ils desservent.
 
Prompts: What are the important parts of a park? What do we have to be sure to take pictures of? CL  What might be missing? Are there ramps for wheelchairs and strollers? Do the signs reflect the community? What languages are they in? What if people in our neighbourhood speak another language? How might pictures, symbols or dual language signs help? How do we keep our environment clean? Do you see recycling bins, bike racks, etc.? Do you see any land acknowledgements? 
 
Invitations : Quels sont les éléments importants d'un parc? De quoi devons-nous nous assurer de prendre des photos? CL Qu'est-ce qui pourrait manquer? Y a-t-il des rampes pour les fauteuils roulants et les poussettes? Les panneaux reflètent-ils la communauté? Dans quelles langues sont-ils rédigés? Que se passe-t-il si les habitants de notre quartier parlent une autre langue? En quoi des images, des symboles ou des panneaux bilingues pourraient-ils être utiles? Comment gardons-nous notre environnement propre ? Voyez-vous des poubelles de recyclage, des supports à vélos, etc. Voyez-vous des reconnaissances foncières ?
 
Look at signs that are posted in the park and discuss.
 
Regardez les panneaux affichés dans le parc et discutez-en.

Refer to Appendix 6: Digital Photo Instructions // Instructions pour la photo numérique for taking photos with children. Take photos of community elements of the land or park, and print them in black and white as 8 1/2" by 11" images -  larger if possible.  Display them in the class upon return.   

Whole Group > Individual > Guided Visualization //
Groupe entier > Individuel > Visualisation guidée

Invite students to walk about the gallery of their images of the land displayed around the classroom. Remind them of their journey and their walk through the land. After the walkabout and exploration of the park images, invite students to find a comfortable spot in the classroom and close their eyes. Play quiet instrumental music to set the mood and perhaps dim the lights. Invite students to remember back to their walk in the park.
 
Invitez les élèves à se promener dans la galerie de leurs images de la terre affichée dans la salle de classe. Rappelez-leur leur voyage et leur promenade à travers le pays. Après la promenade et l'exploration des images du parc, invitez les élèves à s'installer confortablement dans la salle de classe et à fermer les yeux. Mettez de la musique instrumentale calme pour créer une ambiance et tamisez peut-être les lumières. Invitez les élèves à se remémorer leur promenade dans le parc.
 
Prompts: What was your favourite spot ? What were you doing? What did you see? hear? smell? feel? Were you alone or in a group? Who were you with? Do you go there often? Why is this spot important to you? What makes it special?
 
Invitations: Quel était ton endroit préféré ? Que faisais-tu ? Qu'as-tu vu, entendu, senti, ressenti ? Étais-tu seul.e ou en groupe ? Avec qui étais-tu? Vas-tu souvent à cet endroit ? Pourquoi cet endroit est-il important pour toi ? Qu'est-ce qui le rend spécial ?

Whole Group > Oral Discussion //
Classe entière > Discussion orale

When the visualization is finished, invite students to a sharing circle to describe their favourite spot. Discuss how different people use the land for different reasons. Invite students to make connections to the Indigenous mini-lessons presented at the beginning of this lesson. Generate a list of all the people in our community who use public outdoor spaces. Generate a second list of all the people in our community that help take care of the park. Record on anchor chart paper.
 
Create a T-chart with images taken by the students. On one side of the chart is an image of the land. On the other side will be a sentence about who takes care of that part of the park: e.g., garden was planted by a gardener and pollinated by bees; washrooms were cleaned by city maintenance workers; play structure was built by a construction worker; trees are cared for by the squirrels that eat their nuts and the city gardeners and arborists. The big idea to be learned here is that city workers care for the park and animals also have a role to play.
 
Créez un tableau en T avec les images prises par les élèves. D'un côté du tableau figure une image du terrain. De l'autre côté figure une phrase indiquant qui s'occupe de cette partie du parc : par exemple, le jardin a été planté par un jardinier et pollinisé par les abeilles ; les toilettes ont été nettoyées par les agents d'entretien de la ville ; la structure de jeu a été construite par un ouvrier du bâtiment ; les arbres sont entretenus par les écureuils qui mangent leurs noix et par les jardiniers et les arboriculteurs de la ville. La grande idée à retenir ici est que les employés municipaux s'occupent du parc et que les animaux ont également un rôle à jouer.
 
Assessment for Learning (AfL)

Use the oral discussion to gauge student understanding of land in communities.

Prior Knowledge:
Students should have some exposure to/ prior learning about the connection between land and Indigenous People in your community. 
 
Teach students how to use your school digital camera or make cardboard frames for them to plan their image within.
Tips and Considerations
Note: When completing the guided visualization activity, it may be effective to do it in a quiet space outdoors in the park if possible.
Make three or four copies of the photos to use in the T-chart bulletin board display and allow for choice if more than one student likes a photo.
 
 
 
 
Approximatley 20 minutes

Consolidation

Notes/Assessment

Pairs > Individual > Discussion and Labels for Who Takes Care of Our Park? //
Paires > Individuel > Discussion et étiquettes pour Qui s'occupe de notre parc ?

Arrange the photographs of the park onto a bulletin board that the students can view. Organize students into pairs and invite them to select an image or two to discuss with their partner. Distribute cue cards as signs for the park. Make crayons, pencils and/or markers available. Have T-chart and word wall in plain view for students to refer to. Invite students to talk about what is in the image from the park and who uses it. Then ask them to discuss who takes care of that park item. Invite them to label the photo by writing the name of the caregiver of the park item on the cue card. They might also draw a picture of the caregiver.
Assessment for Learning (AfL)
Labels created for pictures showing which community helper takes care of/created this part. Include as an artifact in the Community Helper Pocket Folder.