Whole Class > Circle Formation > Where Am I? Who Am I? //
Classe entière > En cercle > Où suis-je ? Qui suis-je ?
Review the community roles explored to date and discuss some of the actions and activities related to these roles. Assemble students in a circle and explain that they are going to use the centre of the circle to establish the setting, actions, and relationships related to various community roles. Tell them that everything will be mimed and there will be no talking.
L'enseignant.e dit :
- Faites un cercle.
- Le centre du cercle est l'endroit où nous montrerons le lieu, les actions et les relations liées à nos aides communautaires.
- Nous n'utiliserons que notre corps. Nous ne parlerons pas !
Begin by establishing the setting of a grocery store in role as a clerk stocking shelves. Ask the students to study your actions, and once they have figured out what you are doing and where they think you are, tell them that, one student at a time, they may enter the circle as another person who might be in that setting. Before they add themselves to the scene, they must tap you on the shoulder and whisper their guess in your ear. If correct, they may enter the scene in another role, e.g., a cashier or a shopper with a grocery cart. The original actors continue miming their roles and the scene continues with students entering and adding to the action of the scene.
L'enseignant.e dit :
- Quand tu penses savoir où je suis, tu peux te joindre à moi un.e par un.e.
- Tape sur mon épaule et chuchote-moi ton idée.
- Tu vas ajouter une action à la scène.
Once students get the idea and there are about 7 actors on stage, clear the space and have them initiate a new scene with a different setting, e.g. farm, hospital, restaurant, etc. You may wish to use the cue "Whoosh!" (Cchuuuuu ou Zoum !)
Afterward, ask students how they knew who the actors on stage were and what they did to let us know where they were.
L'enseignant.e dit :
Comment as-tu su qui étaient les acteurs ?
Qu'ont-iels fait pour nous montrer qui iels étaient ?
Collectively, create some success criteria for role play to be referred to throughout the unit.
Whole Group > Problem Solving in Role //
Classe entière > Résolution d'un problème en rôle
Tell students that they are now going to engage in a series of role play activities to solve community problems around shopping for a party at the grocery store. Lead with a collective scenario called Prompt A from Appendix 5 - Party Shopping Problem Prompts. Allow time for students to prepare their lists.
Dites aux élèves qu'iels vont maintenant participer à une série de jeux de rôle visant à résoudre des problèmes communautaires liés à l'achat d'une fête à l'épicerie. Présentez un scénario collectif appelé Invitation A de l'Annexe 5 - Problème d'achat pour une fête. Laissez aux élèves le temps de préparer leurs listes.
Layer in the role play activity from Prompt B (see Appendix 5). CLInvite students to consider the effect of English being a second language in the scene. Read the prompt aloud and allow time for discussion. Provide props such as work aprons, name tags, blank paper and markers ready for students to use. Invite students to choose two people to be the customers and two people to be the store clerks.
Insérez l'activité de jeu de rôle de l'Invitation B (voir Annexe 5). CL Invitez les élèves à réfléchir à l'effet de l'anglais en tant que deuxième langue dans la scène. Lisez le texte à haute voix et laissez du temps pour la discussion. Préparez des accessoires tels que des tabliers de travail, des étiquettes nominatives, des feuilles blanches et des marqueurs que les élèves pourront utiliser. Invitez les élèves à choisir deux personnes pour jouer le rôle des clients et deux personnes pour jouer le rôle des employés du magasin.
Engage students in their role plays and allow time for the scenes to develop. Then, reconvene as a group and record the strategies they used to communicate in a T-chart with the headings: Customers and Store Clerks. Select one or two groups to share their role play with the whole class.
Faites participer les élèves à leurs jeux de rôle et laissez-leur le temps de développer les scènes. Réunissez ensuite le groupe et notez les stratégies qu'iels ont utilisées pour communiquer dans un tableau en T avec les titres suivants : Clients et Vendeurs. Sélectionnez un ou deux groupes pour partager leur jeu de rôle avec l'ensemble de la classe.
Add a second scenario for the groups next role play to solve. CLRead a new prompt about the grocery store running out of stock due to a drought to show our reliance on farmers for food. Read Prompt C. Allow students to role play the new scene in their groups. Invite one or two to share their work with the class. Record and discuss the solutions that arise.
Ajoutez un deuxième scénario à résoudre pour le prochain jeu de rôle des groupes. Lisez un nouvel énoncé sur l'épicerie en rupture de stock en raison d'une sécheresse, afin de montrer que nous dépendons des agriculteurs pour notre alimentation. Lisez l'énoncé C. Laissez les élèves jouer le rôle de la nouvelle scène dans leurs groupes. Invitez-en un.e ou deux à partager leur travail avec la classe. Notez les solutions proposées et discutez-en.
Invite reflection through oral discussion:
- What did this role play teach you about the role of the farmers in our community?
- CLWhat are the good and bad parts about being a customer who buys food, rather than a farmer who grows it?
- How did it feel not to be able to get what you need?
- Is it ever a bad thing to depend on a community helper?
Invitez les élèves à réfléchir par le biais d'une discussion orale :
- Qu'est-ce que ce jeu de rôle vous a appris sur le rôle des agriculteurs dans notre communauté ?
- Quels sont les bons et les mauvais côtés du fait d'être un client qui achète de la nourriture plutôt qu'un agriculteur qui la cultive ?
- Qu'avez-vous ressenti lorsque vous n'étiez pas en mesure d'obtenir ce dont vous aviez besoin ?
- Est-il jamais mauvais de dépendre d'une aide de la communauté ?
Finally, add a third and final scenario, CLexploring the consequences of the drought in the farmers' personal life. Repeat the process of reading the prompt and inviting students to role play the ideas presented in their small groups simultaneously. Read Prompt D. Once played out as a class, invite one or two groups to share and have a discussion about what was learned and explored.
Whole Group, Small group Extension > Teacher/Student in Role //
Groupe entier, petit groupe Extension - Rôle de l'enseignant et de l'élève
Enter each of the four problem scenes in role as a TV journalist. Interview each student in the scene with an imaginary microphone.
Entrez dans chacune des quatre scènes problématiques en jouant le rôle d'un journaliste de télévision. Interrogez chaque élève de la scène à l'aide d'un micro imaginaire.
Prompt:
- What seems to be the trouble here?
- What happened?
- Who is responsible for this problem?
- Who can help?
- How might you be able to help?
- Who might you rely on to help you?
Invitation :
- Quel semble être le problème ici ?
- Que s'est-il passé ?
- Qui est responsable de ce problème ?
- Qui peut aider ?
- Comment pourriez-vous aider ?
- Sur qui pouvez-vous compter pour vous aider ?
Invite them to answer in role. While one student is being interviewed, have the others freeze in role to listen and observe the drama.
Invitez-les à répondre en jouant leur rôle. Pendant qu'un élève est interviewé, demandez aux autres de se figer dans leur rôle pour écouter et observer la scène.
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Notes
This game is great for Multiple Language Learners as it levels the communication playing field. Consider pre-teaching social studies-related vocabulary or sentence stems in connection with Literacy periods.
The role play scenarios may take place over a number of days.
Assessment for Learning (AfL)
Sample Success Criteria for Role Play:
- step into the shoes of the character (e.g., speak and behave as they would)
- listen actively in role
- help make the pretend place come to life through your actions
- take on the feelings and point of view of the role
Side-coach and enter the role plays in role as a roaming journalist with a clip board. Gather observations and offer descriptive feedback to students to deepen their understanding/execution of their role.
Sample Side-coaching
Prompts: Where might this person be working? Who else might be involved? How would they act toward each other? What might they be doing? What does a successful role play look like? Where is this role play happening? How do I know I am in a store? How do I know you are the ......?
Invitations : Où cette personne pourrait-elle travailler ? Qui d'autre pourrait être impliqué ? Comment se comporteraient-iels les un.e.s envers les autres ? Que pourraient-iels faire ? À quoi ressemble un jeu de rôle réussi ? Où se déroule ce jeu de rôle ? Comment puis-je savoir que je suis dans un magasin ? Comment puis-je savoir que tu es le ...... ?
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