Refer to Appendix 1 for Curriculum Expectations.

Learning Goals

Buts d'apprentissage

Drama

 I can:

  • use information I have learned about roles in my community to help me decide how to speak and move when I am in role
  •  solve problems in drama in role
L'art dramatique

 Je peux :

  • utiliser les informations que j'ai apprises sur les rôles dans ma communauté pour m'aider à décider comment parler et bouger quand je suis dans un rôle
  • résoudre des problèmes en jouant un rôle dans une pièce de théâtre
Dance
I can: 
  • move in role
  • link movements together to build a dance
  • say what I enjoyed about a performance and what might make it better
  • explain how movements I make every day are different and the same as a short dance
Danse

Je peux :

  • me déplacer en jouant un rôle
  •  enchaîner des mouvements pour construire une danse
  • dire ce que j'ai apprécié dans un spectacle et ce qui pourrait l'améliorer
  • expliquer en quoi les mouvements que je fais tous les jours sont différents et identiques à ceux d'une petite danse
Language
I can:
  • listen actively to others in a role play situation and respond in turn
  • speak in role and I am beginning to show a point of view for the community member I am representing speak from a community member's point of view, using the kinds of words they would use and the kinds of actions they would make
  • describe people, places, rules, and roles in my community
Littératie

Je peux :

  •  écouter activement les autres dans une situation de jeu de rôle et répondre à mon tour
  • parler dans un rôle et je commence à montrer le point de vue du membre de la communauté que je représente parler du point de vue d'un membre de la communauté, en utilisant les types de mots qu'iel utiliserait et les types d'actions qu'iel ferait
  • décrire les personnes, les lieux, les règles et les rôles dans ma communauté

Materials

Approximately 15 minutes

Minds On //
Esprit en marche

Notes/Assessment

Whole Class > Making Machines //
Classe entière > Fabriquer des machines

The following exercise is an exploration of teamwork and interdependence.
Assemble the students in a circle. Explain that you are looking for six volunteers to help you make a smooth-operating machine, using only your bodies.
 
L'enseignant.e dit :
  • Nous allons fabriquer une machine qui fonctionne sans problème, en utilisant uniquement notre corps.
  • J'ai besoin de 6 volontaires qui prennent des risques.
Direct each volunteer to step into the circle, one at a time, to add another moving part to the machine.
 
L'enseignant.e dit :
  • Entre dans le cercle un.e par un.e.
  • Ajoute une autre pièce à la machine qui est reliée aux autres pièces.
The teacher begins by stepping into the circle and starting a repetitive movement and sound. The student volunteers add to the machine, one at at a time, connecting with a different movement and sound. Continue until all six students have joined in and the machine is functioning fully and efficiently. Direct the machine to speed up, slow down and come to a complete stop.
 
L'enseignant.e dit :
  • Avancer la machine plus vite.
  • Avancer la machine plus lentement.
  • Arrêter la machine.
Place students in small groups to create their own machines. Suggest  different types of machines (e.g., sandwich maker, furniture maker), and/or invite students to decide what their machine manufactures. 
 
L'enseignant.e dit :
  • Travaillez avec votre groupe pour créer votre propre machine.
  • Que fabrique votre machine ?

Whole Class > Discussion //
Classe entière > Discussion

Prompt: How are machines like a community with helpers?
 
Invitation : En quoi les machines sont-elles comme une communauté avec des aides ?
 
Lead the class to an understanding that machines are like communities as they have different parts that work together. Discuss the terms teamwork and interdependence.
Assessment for Learning (AfL)
Machine Movement
Observe how students are interpreting this movement challenge. Watch for coordination and awareness of others bodies in close proximity.
Discussion of Interdependence
Record the current understanding that students have about community roles and how they help the functioning of a community; revisit the concept explicitly throughout the unit.
Tip: Ensure adequate and safe space for these activities. 
Approximately 120 minutes

Action!

Notes/Assessment

Whole Class > Circle Formation > Where Am I? Who Am I? //
Classe entière > En cercle > Où suis-je ? Qui suis-je ?

Review the community roles explored to date and discuss some of the actions and activities related to these roles. Assemble students in a circle and explain that they are going to use the centre of the circle to establish the setting, actions, and relationships related to various community roles. Tell them that everything will be mimed and there will be no talking.
 
L'enseignant.e dit :
  • Faites un cercle.
  • Le centre du cercle est l'endroit où nous montrerons le lieu, les actions et les relations liées à nos aides communautaires.
  • Nous n'utiliserons que notre corps. Nous ne parlerons pas !
Begin by establishing the setting of a grocery store in role as a clerk stocking shelves. Ask the students to study your actions, and once they have figured out what you are doing and where they think you are, tell them that, one student at a time, they may enter the circle as another person who might be in that setting. Before they add themselves to the scene, they must tap you on the shoulder and whisper their guess in your ear. If correct, they may enter the scene in another role, e.g., a cashier or a shopper with a grocery cart. The original actors continue miming their roles and the scene continues with students entering and adding to the action of the scene.
 
L'enseignant.e dit :
  • Quand tu penses savoir où je suis, tu peux te joindre à moi un.e par un.e.
  • Tape sur mon épaule et chuchote-moi ton idée.
  • Tu vas ajouter une action à la scène.
Once students get the idea and there are about 7 actors on stage, clear the space and have them initiate a new scene with a different setting, e.g. farm, hospital, restaurant, etc. You may wish to use the cue "Whoosh!" (Cchuuuuu ou Zoum !)
 
Afterward, ask students how they knew who the actors on stage were and what they did to let us know where they were.
 
L'enseignant.e dit :
Comment as-tu su qui étaient les acteurs ?
Qu'ont-iels fait pour nous montrer qui iels étaient ?
 
Collectively, create some success criteria for role play to be referred to throughout the unit. 

Whole Group > Problem Solving in Role //
Classe entière > Résolution d'un problème en rôle

Tell students that they are now going to engage in a series of role play activities to solve community problems around shopping for a party at the grocery store. Lead with a collective scenario called Prompt A from Appendix 5 - Party Shopping Problem Prompts.  Allow time for students to prepare their lists.

Dites aux élèves qu'iels vont maintenant participer à une série de jeux de rôle visant à résoudre des problèmes communautaires liés à l'achat d'une fête à l'épicerie. Présentez un scénario collectif appelé Invitation A de l'Annexe 5 - Problème d'achat pour une fête.  Laissez aux élèves le temps de préparer leurs listes.

Layer in the role play activity from Prompt B (see Appendix 5)CLInvite students to consider the effect of English being a second language in the scene. Read the prompt aloud and allow time for discussion. Provide props such as work aprons, name tags, blank paper and markers ready for students to use. Invite students to choose two people to be the customers and two people to be the store clerks.
 
Insérez l'activité de jeu de rôle de l'Invitation B (voir Annexe 5). CL Invitez les élèves à réfléchir à l'effet de l'anglais en tant que deuxième langue dans la scène. Lisez le texte à haute voix et laissez du temps pour la discussion.  Préparez des accessoires tels que des tabliers de travail, des étiquettes nominatives, des feuilles blanches et des marqueurs que les élèves pourront utiliser. Invitez les élèves à choisir deux personnes pour jouer le rôle des clients et deux personnes pour jouer le rôle des employés du magasin.
 
Engage students in their role plays and allow time for the scenes to develop. Then, reconvene as a group and record the strategies they used to communicate in a T-chart with the headings: Customers and Store Clerks. Select one or two groups to share their role play with the whole class.
 
Faites participer les élèves à leurs jeux de rôle et laissez-leur le temps de développer les scènes. Réunissez ensuite le groupe et notez les stratégies qu'iels ont utilisées pour communiquer dans un tableau en T avec les titres suivants : Clients et Vendeurs. Sélectionnez un ou deux groupes pour partager leur jeu de rôle avec l'ensemble de la classe.
 
Add a second scenario for the groups next role play to solve. CLRead a new prompt about the grocery store running out of stock due to a drought to show our reliance on farmers for food. Read Prompt C. Allow students to role play the new scene in their groups. Invite one or two to share their work with the class. Record and discuss the solutions that arise. 

Ajoutez un deuxième scénario à résoudre pour le prochain jeu de rôle des groupes. Lisez un nouvel énoncé sur l'épicerie en rupture de stock en raison d'une sécheresse, afin de montrer que nous dépendons des agriculteurs pour notre alimentation. Lisez l'énoncé C. Laissez les élèves jouer le rôle de la nouvelle scène dans leurs groupes. Invitez-en un.e ou deux à partager leur travail avec la classe. Notez les solutions proposées et discutez-en. 

Invite reflection through oral discussion:
  • What did this role play teach you about the role of the farmers in our community?
  • CLWhat are the good and bad parts about being a customer who buys food, rather than a farmer who grows it?
  • How did it feel not to be able to get what you need?
  • Is it ever a bad thing to depend on a community helper?
Invitez les élèves à réfléchir par le biais d'une discussion orale :
  • Qu'est-ce que ce jeu de rôle vous a appris sur le rôle des agriculteurs dans notre communauté ?
  • Quels sont les bons et les mauvais côtés du fait d'être un client qui achète de la nourriture plutôt qu'un agriculteur qui la cultive ?
  • Qu'avez-vous ressenti lorsque vous n'étiez pas en mesure d'obtenir ce dont vous aviez besoin ?
  • Est-il jamais mauvais de dépendre d'une aide de la communauté ?
Finally, add a third and final scenario, CLexploring the consequences of the drought in the farmers' personal life. Repeat the process of reading the prompt and inviting students to role play the ideas presented in their small groups simultaneously. Read Prompt D. Once played out as a class, invite one or two groups to share and have a discussion about what was learned and explored. 

Whole Group, Small group Extension > Teacher/Student in Role //
Groupe entier, petit groupe Extension - Rôle de l'enseignant et de l'élève

Enter each of the four problem scenes in role as a TV journalist. Interview each student in the scene with an imaginary microphone.
 
Entrez dans chacune des quatre scènes problématiques en jouant le rôle d'un journaliste de télévision. Interrogez chaque élève de la scène à l'aide d'un micro imaginaire.
Prompt:
  • What seems to be the trouble here?
  • What happened?
  • Who is responsible for this problem?
  • Who can help?
  • How might you be able to help?
  • Who might you rely on to help you?
Invitation :
  • Quel semble être le problème ici ?
  • Que s'est-il passé ?
  • Qui est responsable de ce problème ?
  • Qui peut aider ?
  • Comment pourriez-vous aider ?
  • Sur qui pouvez-vous compter pour vous aider ?

Invite them to answer in role. While one student is being interviewed, have the others freeze in role to listen and observe the drama.

Invitez-les à répondre en jouant leur rôle. Pendant qu'un élève est interviewé, demandez aux autres de se figer dans leur rôle pour écouter et observer la scène.

Notes
This game is great for Multiple Language Learners as it levels the communication playing field. Consider pre-teaching social studies-related vocabulary or sentence stems in connection with Literacy periods.
The role play scenarios may take place over a number of days.
Assessment for Learning (AfL)
 Sample Success Criteria for Role Play:
- step into the shoes of the character (e.g., speak and behave as they would)
- listen actively in role
- help make the pretend place come to life through your actions
- take on the feelings and point of view of the role
Side-coach and enter the role plays in role as a roaming journalist with a clip board. Gather observations and offer descriptive feedback to students to deepen their understanding/execution of their role. 
Sample Side-coaching

Prompts: Where might this person be working?  Who else might be involved?  How would they act toward each other? What might they be doing? What does a successful role play look like? Where is this role play happening? How do I know I am in a store? How do I know you are the ......?

Invitations : Où cette personne pourrait-elle travailler ?  Qui d'autre pourrait être impliqué ?  Comment se comporteraient-iels les un.e.s envers les autres ? Que pourraient-iels faire ? À quoi ressemble un jeu de rôle réussi ? Où se déroule ce jeu de rôle ? Comment puis-je savoir que je suis dans un magasin ? Comment puis-je savoir que tu es le ...... ?

Approximately 30 minutes

Consolidation

Notes/Assessment

Whole Class/ Small Group /Open Space > Shared Reflection, Exit Card //
Classe entière/petit groupe/espace ouvert -  Réflexion commune, carte de sortie

Gather the groups together to discuss the big questions from these role plays and record ideas on an anchor chart for the concept wall.

Réunissez les groupes pour discuter des grandes questions issues de ces jeux de rôle et notez les idées sur un tableau d'ancrage pour le mur conceptuel.
 
Prompts: How do communities help each other in tough times? 
Invitations : Comment les communautés s'entraident-elles dans les moments difficiles ?
 
Explain that we have a government that will give people money when they are out of a job for a while and that we make deals with other towns and cities to buy food from them so that if one person runs out, we still have someone else to go to for help.
 
Expliquez que nous avons un gouvernement qui donne de l'argent aux gens lorsqu'ils sont sans emploi pendant un certain temps et que nous passons des accords avec d'autres villes pour leur acheter de la nourriture, de sorte que si une personne est à court, il y a toujours quelqu'un d'autre à qui demander de l'aide.
 
Prompt:
  • What are some of the ways that we helped each other in the grocery store or to plan the party?
  • How can we help the farmer in our community scenarios?
  • How can we take care of each other when one of our community members is having a problem?
  • How did you show that today? 

Invitation :

  • De quelle manière sommes-nous entraidés à l'épicerie ou pour organiser la fête ?
  • Comment pouvons-nous aider l'agriculteur dans les scénarios de notre communauté ?
  • Comment pouvons-nous prendre soin les uns des autres lorsque l'un des membres de notre communauté a un problème ?
  • Comment l'avez-vous montré aujourd'hui ?
Record ideas on a chart paper labeled Helping Others, and post it as an anchor chart on the wall.
Notez les idées sur une feuille de papier intitulée Aider les autres et affichez-la sur le mur en tant que tableau d'ancrage.
 
Invite students to take a blank piece of paper. Ask them to draw an example of community members helping each other from based on the role plays. Students may add a sentence or speech bubble to their work explaining their drawing in words, e.g., the store clerk's speech bubble might say, "Can I help you?"

Invitez les élèves à prendre une feuille blanche. Demandez-leur de dessiner un exemple d'entraide entre membres de la communauté à partir des jeux de rôle. Les élèves peuvent ajouter une phrase ou une bulle à leur dessin pour l'expliquer avec des mots, par exemple, la bulle de l'employé de magasin pourrait dire : "Puis-je vous aider ?"

Assessment for/of Learning (Afl/AoL)
Exit Card of Drawing of Helping Others. Collect drawings and keep in individual Community Artifact Folders. You may use this to inform next steps, or as a summary assessment of their learning to date