Whole Group > Reflection and Discussion //
Groupe entier > Réflexion et discussion
As a class, discuss what it feels like to have all items made from wood products removed from the classroom.
En classe, discutez de ce que l'on ressent lorsque tous les objets fabriqués à partir de produits du bois sont retirés de la salle de classe.
Prompts: How did it feel to walk into class today? What felt different? Do you have any new thoughts or reflections to share? What do we do now? Can we go on without furniture and wood products? Should we move all the furniture back in? Do we continue to use paper?
Invitation : Qu'avez-vous ressenti en entrant en classe aujourd'hui ? Qu'est-ce qui vous a semblé différent ? Avez-vous de nouvelles idées ou réflexions à partager ? Que faisons-nous maintenant ? Pouvons-nous continuer à nous passer de meubles et de produits du bois ? Devrions-nous réinstaller tous les meubles ? Devons-nous continuer à utiliser du papier ?
Encourage students to consider the fact that wood and wood products are something that we can not entirely live without, and that we will be thinking about how we will reduce, reuse and recycle in our classroom.
Encouragez les élèves à réfléchir au fait que nous ne pouvons pas nous passer entièrement du bois et des produits du bois et que nous allons réfléchir à la manière dont nous allons réduire, réutiliser et recycler dans notre classe.
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Tip
Think about how you might put the furniture back and return the pencils to students. Are some items in the room not going to be used? This is perhaps an opportunity to think about how the recycling bin is set up or having a recycling monitor. You might have a recycled paper bin in order to use both sides of the paper.
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Small Groups > Create a Short Scene //
Petits groupes > Créer une courte scène
Divide the class into small groups and ask each group to generate one idea that would allow our school or classroom to use tree products more responsibly. Instruct each group to create a one minute scene that illustrates this idea in action. The short scene must show an action that will make positive change in the school. Explain that the scene must address the 5 W's
Divisez la classe en petits groupes et demandez à chacun d'entre eux de trouver une idée qui permettrait à l'école ou à la classe d'utiliser les produits de l'arbre de manière plus responsable. Demandez à chaque groupe de créer une scène d'une minute illustrant cette idée en action. La courte scène doit montrer une action qui apportera un changement positif dans l'école. Expliquez que la scène doit aborder les 5 grandes questions (qui, quoi, où, quand, comment, et pourquoi).
Prompts:
Who is in the scene?
Where is the scene taking place?
What action is taking place?
Why is this action taking place?
Invitations :
Qui joue dans la scène ?
Où se déroule la scène ?
Quelle est l'action en cours ?
Pourquoi cette action a-t-elle lieu ?
Circulate as the students are creating their scenes, and prompt with the 5 W questions to clarify the action and message of the scenes.
Circulez pendant que les élèves créent leurs scènes et posez-leur les 5 questions W pour clarifier l'action et le message des scènes.
Small Groups > Scene Presentations
Ask students to present their scenes to the class. Facilitate a discussion of possible actions they could take as a class.
Whole Group > Tree Charter of Rights and Freedom Brainstorm //
Groupe entier > Remue-méninges sur la Charte des droits et libertés de l'arbre
Ask each presentation group to think of one line that could be included in a class charter or list of agreements, to take better care of the trees.
Demandez à chaque groupe de présentation de réfléchir à une ligne qui pourrait être incluse dans une charte de classe ou une liste d'accords, afin de mieux prendre soin des arbres.
For example: We use both sides of the paper. When we can, we use an alternative to paper. We recycle everything that we can. We turn off the lights when we leave our class. We use re-usable bags. We have a garbage free lunch, etc.
Par exemple, nous utilisons les deux côtés du papier. Lorsque nous le pouvons, nous utilisons une alternative au papier. Nous recyclons tout ce que nous pouvons. Nous éteignons les lumières lorsque nous quittons la classe. Nous utilisons des sacs réutilisables. Nous avons un déjeuner sans déchets, etc.
Small Groups > Movement and Choral Speaking
Assign two sentences from the charter to each group, and instruct students to dramatize the sentences through choral reading and movement. CL Encourage students to think carefully about how to say their words and how their movement can help communicate their message clearly. Revisit PDF#5 Choral Dramatization Checklist // Liste de contrôle pour la dramatisation d'un chant oral and the Elements of Dance resource, and remind students to make careful artistic choices, regarding words (loud or soft, fast or slow, solo or unison) and movement (high or low, open or closed, sharp or flowing, fast or slow). Allow sufficient time to explore, experiment and rehearse and then invite each group to share their segment of the class Charter.
Whole Group > Peer Feedback //
Groupe entier > Rétroaction par les pairs
Invite students to give each other feedback on the dramatic power of their messages.
Prompt: CL What elements helped to make the messages strong and clear? What commitments in our charter will be easy to sustain? Which commitments will be more challenging?
Invitez les élèves à se donner mutuellement leur avis sur la puissance dramatique de leurs messages.
Invitation : Quels éléments ont contribué à rendre les messages forts et clairs ? Quels sont les engagements de notre charte qui seront faciles à tenir ? Quels engagements seront les plus difficiles à tenir ?
Whole Group > Individual Writing in Tree Journal
Instruct students to write a poem for two voices: the voice of Tree and the voice of a Grade 3 student, using the poem template. (PDF#6 Tree and Student Poem Template // Modèle de poème de l’arbre et l'élève). Encourage students to draw on the ideas from the Charter when composing their poems. Inform students that you will be collecting their Tree Journals so that you can read their poems and select a couple to share with the class tomorrow.
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Assessment for Learning (AfL)
Take note of student responses to prompts to ascertain their level of understanding and to inform your planning of the next lesson.
Select strong samples of writing to serve as exemplars for the students.
As a class, review Elements of Dance resource, and PDF#5 Choral Dramatization Checklist // Liste de contrôle pour la dramatisation d'un chant oral, to strengthen student creations.
Assessment as Learning (AaL)
Encourage students to revisit the Success Criteria developed collectively in Lesson 2, and set a personal goal for improvement in this task.
By giving peer feedback on the scenes, students will increase understanding of how drama conventions can be used to support a specific message.
Assessment of Learning (AoL)
Use the Success Criteria developed collectively in Lesson 2 to evaluate student strengths and areas for growth in these activities.
Notes
Possible scene ideas include: using less paper, always using both sides of paper, using the computer more, using a blackboard, overhead projector or SMART board, using re-usable bags, cups/plates etc., planting seeds, planting a school garden, having a recycling monitor, starting an Eco-Schools Club, using a class email list so fewer paper notices go home, etc.
Differentiation(DI)
Assign roles where necessary, e.g., director, time-keeper, encourager.
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Whole Group > Reading, Reflecting and Responding //
Groupe entier > Lecture, réflexion et réponse
Select one or two poems to share with the class. Invite the class to read the words of the tree, and the author to read his/her own words. Congratulate the author and the collective voice of the trees. Lead a discussion about point of view and perspective.
Sélectionnez un ou deux poèmes à partager avec la classe. Invitez la classe à lire les mots de l'arbre et l'auteur à lire ses propres mots. Félicitez l'auteur et la voix collective des arbres. Animez une discussion sur le point de vue et la perspective.
Prompts: (all reflect aspects of CL)
Who speaks for trees? Is it fair that people speak for trees? Can we really do justice to the perspective of trees? Are there others in our society who are often spoken for, e.g., children, the elderly?
Invitations : (toutes reflètent les aspects de la LC)
Qui parle au nom des arbres ? Est-ce juste que les gens parlent au nom des arbres ? Pouvons-nous vraiment rendre justice au point de vue des arbres ? Y a-t-il d'autres personnes dans notre société pour lesquelles on parle souvent, par exemple les enfants, les personnes âgées ?
Individual > Exit Card //
Individuel > Carte de sortie
Prompt: CL
Think of a third voice that might have a different perspective. Record whose voice that might be, and one statement they might make.
Invitation : (LC)
Pensez à une troisième voix qui pourrait avoir un point de vue différent. Notez de quelle voix il pourrait s'agir et une déclaration qu'elle pourrait faire.
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Use the Exit Cards to assess how well students understand point of view.
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