Learning Goals

Buts d'apprentissage

Drama

I can: 
  • become a character in drama by using my imagination and the information I learned from the story
  • act in role to explore Wangari's inner thoughts and feelings, in relation to the community, time and place in which she lives

L'art dramatique

Je peux :

  • devenir un personnage au sein d'une histoire dramatisée en utilisant mon imagination et les informations que j'ai apprises dans l'histoire
  • jouer un rôle pour explorer les pensées et les sentiments de Wangari, en relation avec la communauté, l'époque et le lieu où elle vit.

Language

I can:
  • speak in role as different characters, using appropriate words and style to communicate feelings, thoughts and ideas, and engage the audience
  • make specific word choices to help communicate my ideas and emotions
  • express my own point view on a topic, recognize other possible perspectives, and use evidence to support my argument

Littératie

Je peux :

  • parler en jouant le rôle de différents personnages, en utilisant les mots et le style appropriés pour communiquer mes sentiments, mes pensées et mes idées, et impliquer le public
  • choisir des mots spécifiques pour communiquer mes idées et mes émotions
  • exprimer mon propre point de vue sur un sujet, reconnaître d'autres perspectives possibles et utiliser des preuves pour étayer mon argumentation

Materials

Appendix 9 - Resource List // Annexe 9 - Liste de ressources
Role on the Wall // Rôle sur le mur resource
PDF#7 Writing-in-Role Rubric // Grille d'évaluation pour l’écriture en rôle

Music player and mood music

 

Approximately 15 minutes

Minds On // Esprit en marche

Notes/Assessment

Whole Group > Activating Prior Knowledge //
Groupe entier > Activation des connaissances antérieures

Set the context for this lesson with the following prompt:
We now know why trees are important. By studying trees and their relationships to humans, we recognized that the human voice in the poem is not representative of all humans. We are going to look at someone whose voice was very different than the human voice in that poem. As you listen to her story, think about her voice and her relationship with trees.

Invitation:

Nous savons maintenant pourquoi les arbres sont importants. En étudiant les arbres et leurs relations avec les humains, nous avons reconnu que la voix humaine dans le poème n'est pas représentative de tous les humains. Nous allons nous pencher sur le cas d'une personne dont la voix était très différente de celle de l'homme dans ce poème. En écoutant son histoire, réfléchissez à sa voix et à sa relation avec les arbres.

Whole Group > Teacher as Storyteller 

In role as storyteller, read the Story of Wangari (See Appendix 9 - Resource List // Annexe 9 - Liste de ressources). As a storyteller, the aim is to make Wangari's story come alive, not just read it aloud, e.g.: Once there was a woman who loved the land...
Assessment for Learning (AfL)
As you share Wangari's story, periodically stop and wonder aloud with the students. This will help you to gauge their level of understanding and to zoom in on their areas of interest.
Hyperlinks
Teachers can use the storybooks listed in Appendix E: Resource List, or they can devise one based on the biography at the Nobel Prize website:
https://www.nobelprize.org/prizes/peace/2004/maathai/biographical/
Approximately 60 minutes

Action!

Notes/Assessment

Whole Group > Role on the Wall > Building Character Understanding //
Groupe entier > Rôle sur le mur > Construire la compréhension du personnage

On a piece of chart paper, draw an outline of a human figure and invite students to reflect on the character of Wangari. 
Prompts: 
1) What are Wangari's inner qualities? (record on the inside of the figure)
2) What are her thoughts, feelings and questions? (record around the perimeter of the figure)
3) CL What do the authorities think of her? What pressures is she facing from the outside world? (record on outside of the figure)
 
Tell students that as we learn more about Wangari, we can continue to add more information to the Role on the Wall representation of her. See Role on the Wall resource, for additional details
Invitation :

1) Quelles sont les qualités intérieures de Wangari ? (inscrire à l'intérieur de la silhouette)
2) Quelles sont ses pensées, ses sentiments et ses questions ? (à noter sur le pourtour de la figure)
3) (LC) Que pensent d'elle les autorités ? Quelles pressions subit-elle de la part du monde extérieur ? (à noter à l'extérieur de la figure)

Dites aux élèves qu'au fur et à mesure que nous en apprendrons davantage sur Wangari, nous pourrons continuer à ajouter des informations à la représentation de son rôle sur le mur. Voir la ressource Rôle sur le mur, pour plus de détails.

Whole Group > Teacher in Role and Hot -Seating //
Groupe entier > Rôle de l'enseignant et la mise en selette

Tell students that you are going assume the role of Wangari, and they may ask questions to learn more about her. After modelling for a short time, invite a student to take over the role of Wangari, and invite students to continue to ask questions.

Dites aux élèves que vous allez jouer le rôle de Wangari et qu'ils pourront poser des questions pour en savoir plus sur elle. Après avoir modélisé pendant un court moment, invitez un élève à jouer le rôle de Wangari et invitez les élèves à continuer à poser des questions.

Prompt: Ask deep, important questions that will help us understand Wangari better. Model a few questions, e.g.: What makes you stand up to the authorities, even after spending time in jail? Aren't you afraid? What do you most love about Kenya?
 
Invitation : Posez des questions profondes et importantes qui nous aideront à mieux comprendre Wangari. Proposez quelques questions, par exemple : Qu'est-ce qui vous pousse à tenir tête aux autorités, même après avoir passé du temps en prison ? N'avez-vous pas peur ? Qu'est-ce que vous aimez le plus au Kenya ?
 
Extension: CL Consider taking on the role as Wangari's mother to help students find out what events have led to Wangari's attitude about trees. This can help impose questions about gender beliefs as well.
 
Prompt: Is Wangari's mother proud of her or is she feeling ashamed - as she has disobeyed traditional Kenyan female roles?
 
Approfondissement : (LC) Envisagez de jouer le rôle de la mère de Wangari pour aider les élèves à découvrir les événements qui ont conduit à l'attitude de Wangari à l'égard des arbres. Cela peut également aider à imposer des questions sur les croyances liées au genre.
 
Invitation : La mère de Wangari est-elle fière d'elle ou a-t-elle honte, car elle a désobéi aux rôles traditionnels de la femme kenyane ?

Whole Group > Corridor of Voices //
Groupe entier > Couloir de voix

Ask the class to make two lines facing each other to form a corridor. Invite a student volunteer to walk down this corridor. Invite the class to imagine that Wangari is faced with the decision of whether or not to defy the authorities and continue to plant seeds.

Demandez à la classe de former deux lignes face à face pour former un couloir. Invitez un élève volontaire à marcher dans ce couloir. Invitez la classe à imaginer que Wangari est confrontée à la décision de défier ou non les autorités et de continuer à planter des graines.

1) Corridor of Conscience: Instruct the student in role as Wangari to walk slowly down the alley listening to the voices of her conscience. Explain to the students forming the alley that they are Wangari's inner voices, speaking aloud her thoughts, beliefs and fears, asking questions and offering advice.
 
Prompt: What do you want Wangari to consider before she makes her decision?
 
When Wangari reaches the end of the alley, she decides whether she will continue to replant the trees of Kenya.

1) Couloir de la conscience : Demandez à l'élève jouant le rôle de Wangari de marcher lentement dans l'allée en écoutant les voix de sa conscience. Expliquez aux élèves qui se trouvent dans l'allée qu'il s'agit des voix intérieures de Wangari, qui parlent à voix haute de ses pensées, de ses croyances et de ses peurs, qui posent des questions et donnent des conseils.

Invitation : Que voulez-vous que Wangari prenne en compte avant de prendre sa décision ?

Lorsque Wangari arrive au bout de l'allée, elle décide si elle va continuer à replanter les arbres du Kenya.

2)CL Corridor of Women: Repeat this activity with the voices now representing the women of the community.
 
Prompts: What do they fear? How do they feel? 
 
Invite another student volunteer to be in role as Wangari walking down the corridor of voices. At the end of the corridor, the student as Wangari summarizes the views that she heard, and addresses the community of women's concern.
 
2)(LC) Corridor des femmes : Répétez cette activité avec les voix qui représentent maintenant les femmes de la communauté.
 
Invitation: Que craignent-elles ? Que ressentent-elles ?
 
Invitez un autre élève volontaire à jouer le rôle de Wangari en marchant dans le couloir des voix. Au bout du couloir, l'élève qui joue le rôle de Wangari résume les points de vue qu'elle a entendus et s'adresse à la communauté des femmes.
 
3)CL Corridor of Authorities: This time, the corridor will represent the Government workers of Kenya who did not believe that women should be doing this work.
 
Prompts: What would they shout out to Wangari? What threats would they impose?
 
Invite another student volunteer to be in role as Wangari again and walk down this corridor quietly and listen to the voices of these men. When the student in role as Wangari reaches the end of the corridor, have a discussion as to whether or not all the voices in the corridor were the same.
 
Prompts: CL Was there a voice that was different? Were all the men angry? Were all the women scared?

3)(LC) Corridor des autorités : Cette fois, le couloir représentera les fonctionnaires du Kenya qui ne pensaient pas que les femmes devaient faire ce travail.

Invitation: Que crieraient-ils à Wangari ? Quelles menaces imposeraient-ils ?

Invitez un autre élève volontaire à jouer à nouveau le rôle de Wangari et à marcher tranquillement dans ce couloir en écoutant les voix de ces hommes. Lorsque l'élève jouant le rôle de Wangari arrive au bout du couloir, discutez de la question de savoir si toutes les voix dans le couloir étaient les mêmes ou non.

Pistes de réflexion : (LC) Y avait-il une voix différente ? Tous les hommes étaient-ils en colère ? Les femmes étaient-elles toutes effrayées ?

Assessment for Learning (AfL)
Observe students during the role on the wall activity. Who is presenting an understanding of the story that was just told? Who is having difficulty?
Assess the depth of students' questions during hot-seating, and offer more examples to encourage critical thinking and dialogue.
During the corridor of voices activity, observe student ability to express different points of view.
Assessment of Learning (AoL)
Use the PDF#7 Writing-in-Role Rubric // Grille d'évaluation pour l’écriture en rôle to evaluate their writing in role.
Differentiation (DI)
Find a picture book about Wangari's story from Appendix E. Use pictures from one of the picture books as you tell the story to help students understand Wangari's work.
Prepare a Word Wall to help students identify and select a range of descriptive words and phrases.
Have a list of possible questions brainstormed before the Hot-seating activity.
Notes
Teacher in Role: work inside the drama,and stay in role with the students. Establish a clear signal to indicate when you are in role and when you are out of role.
Hyperlinks
Picture Books
  • Wangari's Trees of Peace: A True Story from Africa by Jeanette Winter
  • Planting the Trees of Kenya: The Story of Wangari Maathai by: Claire A. Nivola
  • Mama Miti by: Donna Jo Napoli
  • Une petite graine : l’histoire de Wangari Maathai par Nicola Rijsdijk. Écoutez ici : https://www.storybookscanada.ca/stories/fr/0110/
  • Wangari Maathai: Femme qui plante des millions d'arbres par Franck Prévot.
  • Mama Miti La mère des arbres par Claire A. Nivola.

 

Approximately 20 minutes

Consolidation

Notes/Assessment

Individual > Writing in Role and Inner/Outer Circle

Remind the students how difficult it must have been for Wangari to defy authorities and start planting Kenyan seedlings. She taught the women of Kenya how to do this. CL She believed in the women of Kenya and spoke out against those who did not believe in their power to create change, and was imprisoned for her action.
 
Instruct half of the class to write a diary entry in role as Wangari while she is in prison and the other half of the class to write in role as the women from the community who are sending words of comfort to Wangari. The writing can be in the form of a letter, a poem, or a song. CL Remind students to consider the word choice in their writing as the choices of words should communicate their thoughts and reveal something about their character.
 
Place students into two concentric circles; the inner circle is comprised of students who wrote in role as Wangari and the outer circle is comprised of the students who wrote in role as the women from the village. Invite students to choose one powerful sentence, phrase or word from their writing to read aloud when prompted by the teacher. Play mood music to enhance reflection and focus. Begin to tap students individually, in turn, to hear their words read aloud. Tap inner and outer circles alternately. Advise students that you may invite them to repeat their words so that the group can feel the power and resonance of certain sentiments. Let students reflect in a moment of silence at the end of the activity.
Variation on Inner/Outer Circle
Partner role play can be structured in an inner/outer circle formation. Wangari sits in the inner circle facing a woman from the village. On a signal, the women from the village rotates one position to the right and the improvisation continues with new partners.
Save pieces of writing for the Ensemble Drama Culminating Task.
Extension
CL You may want to look at Wangari's influence in Ontario by looking at the Ontario Greenbelt Movement that was inspired by her work.